Hur ofta?

Här diskuteras allmänna frågor om kronisk uretrit.

Hur ofta?

Inläggav Aja » 12 jun 2012, 08:18

Hej! Jag undrar lite hur ofta ni har era skov och hur långa de brukar vara? Hur lång tid har ni som längst varit besvärsfria innan besvären återkommer? Och hur länge håller de i sig innan ni mår bra igen? Hur gör ni för att bli bra igen? Jag försöker lista ut om det finns något mönster hos mig, eller om det lever sitt eget liv?
Aja
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 07 mar 2012, 22:11

Re: Hur ofta?

Inläggav Sötmandel » 12 jun 2012, 19:11

Hej!
För mig har besvären varit konstanta sedan jag drabbades för 12 år sedan. Jag har varit kissnödig sedan 2000 helt enkelt. Dessutom har jag sveda i slutet av urineringen, någon halvtimme efteråt, i samband med mens, i samband med sex och i samband med andra sjukdomar (om jag är förkyld till exempel). För ungefär ett år sedan fick jag en vanlig urinvägsinfektion som inte ville ge med sig riktigt (kryddat med lite inkompetens från läkare, långa väntetider i vården och utbredd antibiotikaresistens så blev det riktigt illa). Sedan dess har mina besvär förvärrats. Också de förvärrade symptomen är i stort sett konstanta - jag är aldrig besvärsfri men det kan bli lite sämre ibland för att sedan gå tillbaka till "vanligt dåligt".
Sötmandel
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 feb 2012, 14:40

Re: Hur ofta?

Inläggav PainSucks » 17 jun 2012, 18:03

Sedan jag började få besvär sommaren 2011 så har jag haft intensiva smärtor som varar i 1-2 månader. Så 1 gång i halvåret har jag haft. Nu på 8 månader har jag haft 2 onda månader. Därefter har jag haft små ont till smärtfri de resterande månaderna.
Att må bra igen, jag får vänta ut mina onda perioder. Inget som hjälpt hittills. Även om jag nu får behandling är jag på väg in i en ny ond månad. Och mina smärtor blir bara värre och värre. Försöker dricka mycket vatten, och ibland lugnar det ner sig, ibland inte. För att jag ska må bra, måste jag koncentrera mig på annat än just min onda smärta, vilket inte alltid är lätt. Hos mig sitter det mycket psykiskt. Det förvärras om jag får mer panik..
PainSucks
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 21 mar 2012, 23:52

Re: Hur ofta?

Inläggav Yotsuba » 05 sep 2012, 15:56

Hej

Mina skov går efter min menscykel konstigt nog, någon vecka innan mensen lugnar sig de värsta smärtorna och jag har enbart obehag såsom små kramper. Jag mår allra bäst under mensen, kanske att jag får fokusera på en helt annan smärta?

Sen går det någon dag efter att mensen är slut och smärtorna tar vid igen. Så här har det hållt på sedan jag blivit sjuk, vet inte om någon annan har upplevt samma eller bara jag som har en mycket märklig form av uretrit!?
Yotsuba
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 03 sep 2012, 22:13

Re: Hur ofta?

Inläggav Sötmandel » 13 sep 2012, 17:44

Hej yotsuba!
En uroterapeut sa till mig att det finns dem med uretrit som mår bättre under mens, så det kan nog (precis som många symptom) variera.
Sötmandel
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 feb 2012, 14:40

Re: Hur ofta?

Inläggav godissugen » 19 feb 2014, 17:20

Mina besvär uppkom nog för kanske ett halvår sen då de höll i sig i kanske några dagar åt gången och upplevdes då som UVIs som självläkte. De uppkom kanske varannan månad.

Sen i början av januari har jag haft konstanta trängningar och viss sveda/ömhet. Jag har slutat med kaffe te och alkohol, äter mycket antiinflammatorisk mat och även tillskott som aloe-Vera kapslar och omega-3. Fortsätter att motionera och leva så vanligt som det går. Även undvikit sex i ett par månader. Upplever att situationen är relativt hanterbar just nu men ska börja behandling på måndag. Om jag ska leva såhär resten av mitt liv kan jag acceptera det för jag har inte så mycket smärta men däremot kan jag inte ha sex vilket såklart inte funkar i längden, är verkligen skitjobbigt.
godissugen
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 feb 2014, 19:31

Re: Hur ofta?

Inläggav sativa » 30 jun 2014, 07:59

En undran.. Vilken mat är inflammatiorisk? skulle vara bra att äta!!
sativa
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 jun 2014, 18:31


Återgå till Allmänna frågor om uretrit

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron