Dilation av urinblåsan

Här diskuteras allmänna frågor om kronisk uretrit.

Dilation av urinblåsan

Inläggav Sötmandel » 27 aug 2012, 10:52

Hej!
Nyligen genomgick jag en mindre operation, inför den sökte jag information på nätet men hittade inget. Tänkte därför dela med mig av mina erfarenheter.

Jag har haft uretrit i 12 år, men förra året förvärrades den i samband med en långdragen urinvägsinfektion. Därför sökte jag till läkare igen och vårdsvängen började om (denna gång med medkännande, prestigelösa läkare som tur är). Efter att ha gjort vanliga urinodlingar, utvidgade urinodlingar och en urodynamik där inget visade på något fel så tog min läkare och jag beslutet att jag skulle göra en mindre operation.

Det fanns tre anledningar till beslutet: den första var att en cystoskopi utan narkos skulle vara för smärtsam, man ville göra en såkallad dilation, en procedur där man fyller blåsan till max, samt ta ett vävnadsprov. Sagt och gjort, jag fick tid för operation och skrevs in förra veckan.

Efter inskrivningen fick jag blodförtunnande, började en antibiotikakur för att motverka eventuella urinvägsinfektioner i samband med ingreppet, fick ett lavemang (inte så mysigt), blev helt fastande över natten och förmiddagen dagen därpå samt fick till sist en venkateter för dropp och läkemedel. Tidig eftermiddag rullades jag in på operation, fick narkos och sov djupt under hela ingreppet som inte tog mer än 20 minuter. Kirurgen konstaterade att allting såg fint ut i blåsan och tog därför inget vävnadsprov. Däremot utförde han dilationen.

När allt var över rullades jag ut igen och lades på uppvaket. När jag vaknade hade jag så ont i urinrörsmynningen att jag skakade tänder av smärta. På något sätt lyckades jag be om smärtlindring varpå sköterskan gav mig panodil i droppet. Det hjälpte inte ett smack varpå jag fick dubbel dos ketogan och det lade sig tillräckligt för att jag skulle sluta skaka. Sedan visade det sig att jag hade urinkateter vilket förklarar smärtorna (ett inflammerat urinrör är inte jättepiggt på att ha plaströr i sig). När dom drog den efter en halvtimme lade sig smärtorna tillräckligt för att det fortsättningsvis skulle hjälpa med panodil.

Jag rullades upp på avdelningen. Fortfarande fick jag varken äta eller dricka, men jag fick ju dropp så kroppen klarade sig ändå. Smärtan hade lagt sig rätt bra, men jag var lite öm. Blotta tanken på att behöva kissa gjorde att det sved till. Efter några timmar fick jag dricka ett glas saft, efter det blev jag vansinnigt illamående, fick postafen intravenöst och slumrade till. Framåt sen kväll kunde jag börja dricka och äta. Jag drack jättemycket eftersom sköterskorna ville att jag skulle kissa och jag förstod ju att det var viktigt. De hade gjort ultraljud över blåsan vilket vid första mätningen visade en 40 ml och vid den andra 15 ml - jag var så uttorkad att kroppen tagit tillbaka kisset! Tillslut hade jag dock tillräckligt full blåsa för att kunna kissa och det gick bra, även om det såklart sved.

Nu, fem dagar efter dilationen, så märker jag att den hjälpt - mina trängningar har lagt sig och jag upplever inga symptom från blåsan längre - bara från urinröret. Håller tummarna för att det håller i sig. Det känns också skönt att veta att det inte fanns några tecken på IC eller cancer.

Om du ska göra en liknande operation eller funderar på att be om en är det bara att fråga mig om du undrar något. Ber i övrigt om ursäkt för ett jättelångt inlägg...
Sötmandel
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 feb 2012, 14:40

Återgå till Allmänna frågor om uretrit

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron