Kan mina uretritbesvär orsakas av candida albiacans?

Här diskuteras allmänna frågor om kronisk uretrit.

Kan mina uretritbesvär orsakas av candida albiacans?

Inläggav Sötmandel » 12 nov 2012, 14:03

Hej!
För tolv dagar sedan började jag misstänka att det som ligger bakom mina uretritbesvär i själva verket kan vara den vanliga svampen candida albicans (den som orsakar underlivssvamp). I det här inlägget tänker jag förklara varför jag misstänker det och vad jag har valt att göra åt det. Eftersom historien är lång kommer även inlägget bli långt, jag ska försöka underlätta genom underrubriker. Jag kommer även länka till olika sidor där jag lärt mig mer om candida albicans (http://sv.wikipedia.org/wiki/Candida_albicans) och vad man kan göra åt det (http://carlg.org/candida.html).

Vill du hellre ha inlägget som word-dokument är det bara att inboxa mig.

Generellt brukar jag tro väldigt mycket på den västerländska medicinen och läkarvetenskapen och lite mindre på alternativ medicin, men eftersom min urolog gett upp och enbart erbjuder smärtlindring tycker jag att detta är värt ett försök. Dessutom vill jag poängtera att jag inte säljer något och inte marknadsför något även om jag kommer berätta om den hälsokost jag använder.

Min sjukdomshistoria
Jag har alltid haft problem med urinvägarna, med upprepade urinvägsinfektioner från det att jag var barn, min första urinvägsinfektion hade jag som ettåring. De har behandlats med antibiotika och läkt ut.

Första uretriten
Den urinvägsinfektion som ledde till den uretrit jag nu lider av fick jag som femtonåring efter mitt första samlag, som var oskyddat. Det dröjde en vecka innan jag sökte hjälp för besvären och jag har en känsla av att infektionen "satte sig", på grund av att det tog tid innan jag sökte hjälp. Dessutom har jag för mig att de första urinproven inte visade på infektion utan att man först på odling påvisade bakterier – men jag kan missminna mig. Hur som helst så försvann inte problemen den här gången.

Den ständiga kissnödigheten som är värst precis efter urinering, svedan vid urinering och den starka svedan efter urinering kvarstod. Man hittade inget på vare sig provstickor eller odlingar och valde att psykologisera mina symptom.

Så höll det på i två år, sen blev jag remitterad till en gynekolog som genomförde cystoskopi och konstaterade kronisk uretrit.

Det var skönt att äntligen få en diagnos – jag hade inte inbillat mig. Samtidigt var det självklart nedslående att det inte fanns någon egentlig bot utan enbart behandlingar som skulle kunna ha effekt. Till att börja med åt jag antibiotikan Furudantin under tre månader men märkte ingen skillnad. Någon mer behandling blev inte av på grund av att jag flyttade.

De påföljande åren = uretrit+vestibulit
2005 träffade jag min sambo och fick efter något år motivation att återigen söka hjälp för mina besvär. Jag hade då flyttat än en gång och fick installation av silverkloridlösning i urinblåsan 10 gånger under fem veckors tid. För första gången sedan uretriten bröt ut hade jag en dag då jag var helt besvärsfri – ingen sveda vid urinering, inga trängningar, ingen kissnödighet efter urinering! Tyvärr höll resultatet inte i sig.

Troligtvis började jag under 2007 utveckla vestibulit som en följdsjukdom av uretriten. Att ha samlag var i stort sett helt uteslutet. Efter något år söker jag hjälp på ortens sjukhus. Återigen görs en cystoskopi men man hittar inget betydande fel vad jag förstår. Innan besöket har jag fått göra någon form av urinmätning där jag förde dagbok över hur mycket jag drack och hur mycket jag kissade ut. Även det såg normalt ut vad jag förstår.

Eftersom jag ändå hade besvär fick jag träffa en uroterapeut. Vi kom fram till att prova en behandling där jag själv, med hjälp av en kateter, skulle föra in antibiotikakrämen terracortil i urinröret. Behandlingen hade ingen verkan men jag fick en urinvägsinfektion till följd av den. Urinvägsinfektionen behandlades med antibiotika och därefter gav jag upp.

Istället för att gång på gång få upp hoppet om att något skulle fungera och ta bort mina smärtor valde jag att försöka leva med dem. Och det gick hyfsat. Min sambo och jag vande oss vid ett begränsat sexliv, jag vande mig vid att inte kunna bada och att ständigt försöka vara varm om rumpan. Men vestibuliten förvärrades så sakteliga.

Efter lång vånda tog jag till slut tag i att boka en tid till gynekologen eftersom jag inte tagit något cellprov och dessutom ville ha hjälp för vestibuliten. Vid det här laget hade jag utvecklat något som skulle kunna kallas gynekolog/urolog-skräck eftersom varje besök på en urolog- eller gynekologmottagning innebär smärtor.

Jag hade tur och träffade en väldigt förstående gynekolog som konstaterade att jag led av vestibulit. Han konstaterade även att min bäckenbottenmuskulatur är väldigt spänd och att det bör ha samband med vestibuliten. Han tog fram en behandling som går ut på att jag själv stretchar slidmusklerna och även slidans slemhinnor som blivit mycket sköra. För att få bort besvären med vestibuliten ska jag trycka på smärtpunkterna. Behandlingen upprepas två gånger varje dag under flera månaders tid och har god effekt mot vestibuliten. Jag fick även xylocainsalva utskrivet för att kunna använda för att bedöva smärtpunkterna för vestibuliten samt urinrörsmynningen vid samlag – äntligen kunde min sambo och jag få det sexliv vi alltid velat ha!

Den förvärrade uretriten
Efter ett tag kom bakslaget. Efter ett samlag fick jag i slutet av juli 2011 urinvägsinfektion. För mig går det tydligt att känna skillnad mellan min vanliga uretrit och urinvägsinfektion. Eftersom det är lite av ett "trauma" för mig att få urinvägsinfektion så känner jag alltid ett visst mått av panik ”Ska uretriten bli värre nu?” är den tanke som alltid slår mig. Jag vände mig först till akutmottagningen för att få hjälp. Där kunde man inte se något på stickan men efter mycket tjat från min sida fick jag antibiotika, den var mot den bakterie som oftast ligger bakom urinvägsinfektioner - e-coli.

Antibiotikan hjälpte inte, jag sökte till akuten igen, fick lämna urinprov för odling och fick ny antibiotika mot e-coli. Inte heller den hjälpte, odlingen visade på enterokocker fecalis och jag fick antibiotika mot det. Efterhand visade det sig att den antibiotika jag fick eventuellt inte hjälpte mot de enterokocker jag hade och jag fick en annan sort. Sen kommer jag faktiskt inte ihåg hur många olika antibiotika jag fick och hur många urinprov jag lämnade för odling, men det var många.

Tillslut sökte jag till min gynekolog igen (han hade haft stängt en längre tid vid tiden då urinvägsinfektionen bröt ut). Återigen kunde enterokocker påvisas på odling och jag fick antibiotika. Jag fick även en lång kur med Furudantin utskrivet. Även här var det några svängar fram och tillbaka med olika antibiotikakurer och odlingar.

Efter ett tag togs även ett prov för att se om det jag drabbats av som femtonåring skulle kunna vara mycoplasma. Provet var negativt.

Efter den sista antibiotikakuren togs en odling för att se så att infektionen var borta, det var den men besvären finns kvar. Därför vände jag mig till urologen igen, fick långtidsbehandling med antibiotikan idotrim, fick göra en urodynamik som inte visade på något, fick lämna ett urinprov för utvidgad urinodling som inte visade något, gjorde en ny cystoskopi under narkos och en dilatation av blåsan, också det under narkos. Det var meningen att kirurgen skulle ta en vävnadsprov från blåsan också, men eftersom allt såg fint ut tog han inget. Eftersom det finns risk för infektion när man går in i blåsan så fick jag bredspekrumantibiotika under sjukhusvistelsen.

När jag träffade min urolog efter cystoskopin konstaterade vi att nu hade man verkligen utrett mig fullständigt. Eftersom kirurgen sagt att han trodde att en bra behandling för mig skulle vara vidgning av urinröret och eftersom jag mådde bättre efter den senaste cystoskopin (som indirekt innebär en vidgning av urinröret) så blev det den första behandlingen jag föreslog. Den genomfördes med hjälp av hegarstift, på hegarstiften hade man dessutom dermovatsalva eftersom det är bra vid en inflammation vilket icke-bakteriell uretrit är. Jag mådde inte bättre efter denna behandling. Då enades vi om att istället behandla med enbart dermovat vilket jag var mycket positiv till eftersom det hjälpt många uretritpatienter (viewtopic.php?f=7&t=22)( http://old.sfog.se/presentationer_SFOG- ... itpres.pdf).

Efter den första ordentliga dermovatbehandlingen så hade jag ont av själva ingreppet men i två dagar upplevde jag att symptomen förbättrades sen blev det sämre igen, faktiskt sämre än vad det varit innan. Jag kontaktade urologmottagningen tre dagar efter dermovatbehandlingen och de trodde att det rörde sig om en reaktion mot kortisonet men att det skulle bli bättre efter behandling nummer två. Dagen därpå har jag så ont att jag söker hjälp på akuten, jag misstänker urinvägsinfektion - det har jag inte. Däremot så får jag smärtstillande i form av citodon och klarar på så vis helgen.

Så en vecka efter första behandlingen får jag återigen dermovatsalva inlagt i urinröret. Den här gången känner jag ingen förbättring. Ett dygn senare är jag väldigt dålig, har jätteont och blir snabbt sämre. Hela mitt underliv är svullet, till och med de yttre blygdläpparna. Fyra dagar efter den andra dermovatbehandlingen tar jag mig till akuten igen, rädd för att slemhinnorna är skadade för jag är jättetorr i underlivet och har fruktansvärt ont. Det börjar dessutom kännas som om jag har svamp i underlivet.

Urinprovet på sticka visar ingenting men jag får svampmedicin utskrivet. Det är nu jag påbörjar min egen "felsökning" och får upp ögonen för candida albicans.

Detta får mig att misstänka svamp istället för inflammation (icke-bakteriell uretrit)
Förutom att jag har flera symptom på candidaöverväxt är det några enskilda saker som fått mig att misstänka att candida är boven i dramat.

- Candida albicans kan man få överväxt av när man äter antibiotika. Eftersom antibiotikan slår ut även snälla bakterier så får candidan fritt spelrum och kan breda ut sig. De förvärrade besvären jag drabbades av i juli 2011 kom efter ca tre månaders intensiv antibiotikabehandling med diverse bredspektrumantibiotika (amimox, ciprofloxacin, furudantin, idotrim m.fl). Självklart behövde jag antibiotikan för att faktiskt ta kål på den urinvägsinfektion jag hade, men läkarna sjabblade och gav mig fel antibiotika och för låg dos alldeles för länge.

- Candida albicans gillar kolhydrater, jag har i hela mitt liv varit en riktig godisråtta som ätit ca ett kilo godis i veckan. Även den mat jag ätit har varit kolhydratrik.

- Candida albicans gillar kortison eftersom det sänker immunförsvaret, dermovat är en kortisonsalva. Min starka reaktion efter lokalbehandlingen med kortisonsalva tyder på att mina besvär inte orsakas av en inflammation. Uretrit är en inflammation i urinröret och anledningen till att man behandlar uretrit med kortison är att en inflammation är immunförsvarets sätt att försvara sig, man vill alltså sänka immunförsvaret som "överarbetar" (http://sv.wikipedia.org/wiki/Inflammation).

Tänk på att din uretrit mycket väl kan bero på inflammation och inte överväxt av candida. Om du har en inflammation tycker jag att du ska göra en dermovatbehandling eftersom det har hjälp många uretritpatienter tillbaka till ett friskare liv.

- Jag har haft vanlig underlivssvamp och har med andra ord mycket candida albicans i underlivet.

- Den enda behandling, av alla de behandlingar jag gjort, som haft effekt är den med silverklorid. Många behandlar sina candidainfektioner med kolloidalt silver som de dricker (rekommenderas ej!). Kolloidalt silver sönderfaller till just silverklorid när man dricker det och sedan utsöndras det med urinen vilket förklarar varför det hjälper mot candida i urinröret. Att lokalbehandla med silverklorid är inte farligt, vilket jag skulle säga att oralt intag av kolloidalt silver är. (http://www.thecandidadiet.com/forum/yaf ... otics.aspx)

- I början av augusti i år sa min sambo "Om du slutar äta godis får du en weekendresa" vilket jag såklart nappade på. Så jag slutade äta godis, dock inte kaffebröd eller kolhydrater i övrigt. Ungefär en vecka efter sista godispåsen förvärrades mina uretritsymptom otroligt mycket, urinröret svullnade upp till ett pekfingers tjocklek. Inget annat hade förändrats förutom mina godisvanor, varför kroppen reagerade såhär förstod jag inte då men nu misstänker jag att det var en såkallad die-off-reaktion (läs mer om det nedan).

- Mitt urin är grumligt utan att visa på bakterier. Candida albicans producerar ett vitt slags slem och jag tror att det är det slemmet som gör mitt urin grumligt.

Symptom på candidaöverväxt

Hämtat från: http://www.alternativet.com/candida.html (förutom mensvärken som jag inte längre minns var jag läste om den)

Extrem trötthet, klåda i underlivet, mental dimmighet, kronisk halsbränna, tjocktarmskatarr, gasbildning, förstoppning, sura uppstötningar, rapningar, diarré, hemorrojder, slem i avföringen, akut magkatarr, uppsvälld buk, dålig matsmältning, klåda i ändtarmsöppningen, buksmärtor, klåda, psoriasis, flagnande hud, utslag, torr hud, akne, synfläckar framför ögonen, rinnande ögon, suddig syn, nattblindhet, sveda i ögon, försämrad syn, kronisk ögoninflammation, öroninfektioner, vätska i örongången, hosta, beläggning på tungan, postnasalt dropp (att snoret åker bakvägen ner i halsen), dålig andedräkt, muskelvärk, stela leder, muskelsvaghet, ledvärk, svullna leder, täppt näsa, droppande näsa, snuva, njurinfektioner, urinläckage, urinvägsinfektioner, urinträngningar, sveda vid urinering, dålig blodcirkulation, svår mensvärk, hösnuva, nässelfeber, känslighet mot födoämnen, känslighet mot mögel, kronisk bihåleinflammation, astma, känslighet mot kemikalier, parfymer etc., yrsel, balanssvårigheter, sömnproblem, stickande/domnande känslor, viktökning, viktminskning, kraftigt matbegär, aptitlöshet, extrema humörsvängningar, nervöst beteende, dåligt minne, huvudvärk, upprördhet, irritation, koncentrationssvårigheter, depression, apati och självmordstankar.

Jag hade/har alla de här symptomen: klåda i underlivet, gasbildning, slem i avföringen, uppsvälld buk, klåda i ändtarmsöppningen, buksmärtor, klåda, flagnande hud, utslag, torr hud, akne, rinnande ögon, suddig syn, nattblindhet, sveda i ögon, försämrad syn, kronisk ögoninflammation, beläggning på tungan, dålig andedräkt, droppande näsa, urinvägsinfektioner, urinträngningar, sveda vid urinering, dålig blodcirkulation, svår mensvärk, känslighet mot mögel, yrsel, stickande/domnande känslor, nervöst beteende, dåligt minne.

Jag är medveten om att alla dessa symptom kan ha många andra förklaringar än just candidaöverväxt men eftersom min urolog gett upp att behandla orsaken till mina problem så tycker jag att det är värt att testa om candida kan vara orsaken till symptomen i mitt fall.

Testa om du har candidaöverväxt
Ett sätt att kolla om du har candidaöverväxt eller inte är det såkallade spottestet. Direkt på morgonen, utan att ha druckit eller ätit något eller borstat tänderna, så tar du ett glas vatten och spottar i det (ingen loska utan vanlig saliv). Glaset låter du sedan stå i 30 minuter. Om spottet sjunker eller bildar trådar som sjunker mot botten så har du förmodligen candidaöverväxt. Ett friskt spott stannar på ytan av vattnet i 30 minuter.

Läkare tar även avföringsprov för att se om det finns för mycket candida i magen. Blodprov kan också visa candidaöverväxt i hela kroppen. Men läkare verkar inte särskilt pigga på candidaöverväxt som en förklaring till alla dessa diffusa symptom så det kan nog vara svårt att få dem att testa det, jag har inte ens försökt.

Det här gör jag för att bota candidaöverväxten
Man kan säga att sättet att bota en candidainfektion är en trestegsraket.

1. Rena tarmarna från plack (det är i placket candidan bor).
2. Döda svampen.
3. Tillför goda bakterier till tarmen så att candidans chanser att växa minskar.

För att candidan inte ska bli överväxt igen så måste du leva på ett sätt som gör att den har svårt att leva, det vill säga ändra din kost.

Rena tarmarna:
För att rena tarmarna behöver du ett hälsokostpreparat för tarmrening. Jag har inte haft så stora problem med magen innan vilket gör att jag går på en lättare variant som heter Oxytarm (http://www.pricerunner.se/cl/566/Haelso ... ort=4&sp=1). Den tillför syre till tarmen vilket luckrar upp placket på tarmväggarna och det följer med den naturliga vägen ut. Det är i placket som candidan framförallt bor.

Har du, förutom urinvägsproblem, stora problem med magen så rekommenderar jag en lite starkare tarmrening. Gray´s tarmrening (http://www.ortapoteket.se/product.asp?product=288) har fått bra recensioner från en tjej som driver en blogg om sin kamp mot candida: http://fyranollfyra.wordpress.com/

Döda svampen:
Om du inte fått mycket svampdödande medicin utskrivet tidigare så rekommenderar jag att du försöker få din läkare att skriva ut diflucan, flukonazol eller liknande (aldrig vagiatorer dock - de sabbar slemhinnorna). Du bör också ta något annat svampdödande och många rekommenderar att man varierar sig så att svampen inte blir immun. Det här är hälsokost som dödar svamp:

- Kaprylsyra. Det kan man äta som vanlig hälsokost men det finns också naturligt i stora mängder i kokosolja. Jag äter Cocosa ekologisk kokosolja 3 msk om dagen.
- Vitlök, två klyftor på morgonen och två på kvällen. Om man gillar att vistas bland människor kanske vitlökskapslar är att föredra?
- Pau D’Arco är en ört från regnskogen som enklast intas som te.
- Neem, en indisk ört. Kan tas som te och droppar tror jag.
- Olivolja ska vara bra, i vilka mängder vet jag dock inte.

Förutom att äta sådant som dödar svampen så ska du äta sådant som svampen inte lever av, med andra ord svälta ut den. Candida albicans gillar kolhydrater och du ska med andra ord minska intaget av kolhydrater drastiskt och istället äta protein och fett. Som jag ser det finns det två dieter att följa: candida-dieten eller en modifierad form av lchf (low carb high fat). Eftersom jag kan mer om lchf tycker jag att det var enklare att följa den dieten, men candida-dieten är ju särskilt utformad för att ta död på candida så den är säkert också bra.

Här kan du läsa mer om candida-dieten: http://www.thecandidadiet.com/

Här kan du läsa mer om lchf: http://annikadahlqvist.com/

Jag vill bara tillägga att jag inte tror att det är nyttigt för någon att äta lchf i längden, men att det känns värt det för mig under en kort period om mina besvär går över.

Tillför goda bakterier:
När tarmen renas har de goda bakterierna en chans att få fäste. Ät därför probiotika med mjölksyrabakterier (http://sv.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%B6lksyrabakterier). Antingen kan du äta yoghurtprodukter med goda mjölksyrabakterier eller så kan du äta hälsokost. Eftersom hälsokostpreparaten innehåller jättemånga fler mjölksyrabakterier så har jag valt dem. Även här kan det vara bra att variera sig så att man inte äter samma stam hela tiden. Just nu käkar jag två tabletter av Lifes probiotika varje dag (http://www.lifebutiken.se/life/produkte ... iotika.ecp).


Det här händer den första tiden
Om du väljer lchf-kosten så kommer du förmodligen komma in i något som kallas för ketos, det är när kroppen börjar frigöra ketonkroppar till energi istället för glukos (http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketos_(met ... st%C3%A5nd)).

Det är ganska jobbigt att komma i ketos och många får besvär som hjärndimma, trötthet, huvudvärk, yrsel, illamående. Dessutom får man superäcklig andedräkt. Jag mådde väldigt dåligt. Här kan du läsa mer om omställningsbesvär: http://www.alltomlchf.se/grunder/omstallningsbesvar/

Dessutom kommer du förhoppningsvis uppleva det som kallas för die-off eller Herxheimers reaktion (http://en.wikipedia.org/wiki/Jarisch-He ... r_reaction). Det är när svampen dör väldigt fort i kroppen, levern hinner inte riktigt med att rensa ut alla gifter och därför mår man dåligt. Vanligtvis intensifieras och förvärras alla de symptom som beror på candidan (http://cftoo.blogspot.se/2010/03/candid ... ction.html). Drick mycket vatten när du får den här reaktionen - gärna minst 3 liter om dagen.

I mitt fall gjorde det jätteont att kissa, jag fick en brännande känsla i urinblåsan, jag visade tecken på att få svampinfektion i underlivet, fick vaglar runt ögonen, mina eksem blev värre och jag blev otroligt trött. Många tar den här reaktionen som ett tecken på att behandlingen inte fungerar när det tvärtom är ett tydligt tecken på att den gör just det. Jag har läst att det kan ta några veckor innan die-off-reaktionen lugnar ned sig helt.

Vad ska jag inte äta?
Du ska inte äta:

1. Kolhydrater
2. Jäst/mögel
3. Vissa sötningsmedel
4. Soja/mögelsvampprotein

Förutom de självklara sakerna som innehåller socker (godis, läsk, glass, kaffebröd) ska du heller inte äta andra kolhydrater såsom pasta, potatis, ris, frukt, bönor, flingor, mjöl, honung, sirap. Kolhydrater som kommer från grönsaker ovan jord kan du däremot äta, men inte i jättestora mängder. Ät gärna en grönsallad till maten men låt den inte bli en för stor del av din måltid. Läs på förpackningarna när du handlar. Om näringsvärdet för 100 gram av produkten innehåller mer än 5 gram kolhydrater bör du välja bort det. Ibland kan du gå upp till 20 gram kolhydrater om du ska använda produkten som en liten ingrediens i en maträtt där de andra ingredienserna är mycket kolhydratfattiga.

Du ska också undvika jäst/mögel i alla former vilket inkluderar bröd, allt som möglat - däribland mögelost, svamp eftersom de kan innehålla mögel/jästsporer, alkohol eftersom det jäst, vinäger och ättika eftersom de också tillverkas genom jäsning. Tänk på att många halvfabrikat innehåller vinäger så läs noga på innehållsförteckningen!

På flera ställen har jag läst att man inte ska äta ost eller jordnötter om man kämpar mot candida. När jag försökt ta reda på varför så hittar jag inga riktigt bra argument. Det man säger är att både ost och jordnötter riskerar att ha mögel på sig och det är såklart dåligt. Jag har valt att lita på mig själv när det gäller ost - jag kan se om den möglat eller inte. Jordnötter däremot innehåller ofta en mögelsvamp som bildar giftet aflatoxin (http://sv.wikipedia.org/wiki/Aflatoxin) och bör därför undvikas. Än så länge har jag inte förmått mig att helt ta bort jordnötter ur kosten eftersom det är så otroligt gott.

Här kan du läsa mer om b.la. ost och candida och bilda dig en egen uppfattning: http://www.thecandidadiet.com/forum/yaf ... rooms.aspx

Vissa sötningsmedel ska du också undvika, det gäller i alla sötningsmedel förutom xylitol och stevia. Tänk på att även tuggummin och halstabletter som skyltar med att de innehåller xylitol oftast innehåller andra sötningsmedel också, så håll dig borta från dem.

Du kan inte äta några produkter som innehåller mögelsvampprotein. Quorn är en produkt som består av mögelsvampprotein och det går inte att använda. För enkelhetens skull har jag valt att utesluta alla quorn- och sojaprodukter. Trots att jag tidigare var vegetarian av etiska skäl har jag nu insett att jag åtminstone måste äta fisk för att klara denna diet, just eftersom quorn består av mögelprotein.

Vad kan jag äta?
- Kött: köttfärs, oxfilé, lövbiff, fläskkotlett, bacon, ryggbiff, entrecote mm.
- Fisk: tonfisk, makrill, lax, torsk, hoki, sej mm.
- Skaldjur: räkor, musslor, kräftor mm.
- Smör: äkta smör och Bregott (absolut inte margarin)
- Olja: olivolja, matolja, solrosolja mm. Dock inte jordnötsolja (det fuskar jag med).
- Grönsaker från ovan jord, men inte överdrivet mycket: Avokado, broccoli, zucchini, blomkål, spenat, isbergssallad, romansallad, paprika, groddar, vitkål mm.
- Grädde (många avråder dock från alla mjölkprodukter utom smör men där får man känna sig fram)
- Ägg
- Kryddor: persilja, basilika, oregano, timjan, dill

Vatten, vatten, vatten! Lchf leder ofta till muntorrhet så tänk på att dricka ordentligt. Ha gärna en kanna citronvatten ståendes i kylskåpet.

Gud, jag är dödligt sugen på något sött - hjälp mig!
Alvestaglass har en glass som innehåller 6 gram kolhydrater per 100 gram glass. Den smakar som vanlig glass men innehåller det naturliga sötningsmedlet stevia istället för socker. På mitt ICA kostar en halvliter 40 spänn, men det är värt det.

Gör en lchf-chokladmousse:

4 dl vispgrädde 40%
2 äggulor
1 marabou 86-procentig choklad
liiite hallon

Smält chokladen. Vispa grädden lagom tjock undertiden som chokladen smälter, ha i de två äggulorna i grädden, ringla över den smälta chokladen. Rör först runt ingredienserna så att de blandas litegrann, vispa sedan med elvisp igen tills det blir lagom tjockt. Ställ i kylen en halvtimme och servera sedan med några hallon på toppen, eventuellt kan du ha lite vispad grädde till också.

Gud, jag stinker ur munnen och kan inte ta varken halstabletter eller tuggummi - hjälp mig!
Ketos för tyvärr med sig dålig andedräkt. Det här kan du göra:

1. Tugga lite försiktigt på hela nejlikor. Jag brukar ha en i munnen som jag tuggar på då och då och i övrigt gömmer i kinden.
2. Köp pepparmyntsolja på apoteket och droppa på tungan.
3. Tugga på anisfrön.

Förutom mat och hälsokost bör/kan du göra det här
1. Lufta underlivet så mycket som möjligt: sov utan underkläder, gå runt i kjol utan trosor hemma, ha bomullstrosor jämt.
2. Smörj in underlivet med olivolja, gärna in litegrann också.
3. Tvätta inte underlivet med tvål, tvätta med olivolja istället.
4. Tvätta dina trosor på 90 grader, annars dör inte svampsporerna.
5. Sluta med kaffe eftersom det försämrar effekten av många vitaminer.

Exempel på en vanlig dag för mig:
Till frukost äter jag:

4 tabletter Membrasin som stärker upp kroppens slemhinnor, det har jag fått rekommenderat här på forumet (viewtopic.php?f=9&t=107)
2 tabletter Oxytarm som renar tarmen
2 kapslar mjölksyrabakterier
1 kapsel D-vitamin
1 msk kokosfett

Och sen äter jag såklart mat också! Nämligen äggröra, avokado med tonfisk, kokt ägg och en burk makrill i tomatsås, omelett eller gravad lax och avokado. Till det dricker jag två espresso med vispgrädde i och två stora glas citronvatten.

Till lunch och middag äter jag:
Fiskgratäng med blomkålsris, tonfiskröra med oliver och vitlök på zucchinipasta, stekt lax med broccoli och en klick cremé fraiche med basilika eller persilja, inkokt lax med blomkålspuré och pepparrot, fisksoppa med hemmagjord aoli, blomkålsgratäng med haloumi, fritata med gravad lax, bräckt kallrökt lax med stekt ägg och broccoli mm. Till alla måltider äter jag ca en knytnäve sallad gjord på grönsaker från ovan jord. Till middagen äter jag dessutom:

2 msk kokosnötsolja
2 Omega 3 kapslar
2 tabletter Oxytarm

Till mellanmål, om jag är sugen, så äter jag:
Avokado, kokt ägg, kokosflingor, smör (ja, jag kan äta smör precis som det är - äckligt men sant).


Det här verkar dyrt och jobbigt!

Feg- eller snålstarta inte, det gjorde jag och det ångrar jag! Tänk på att det här är en begränsad tid av ditt liv. Du kommer inte äta hälsokost för alltid utan det är en kortvarig investering i din hälsa. För mig har hälsokosten hittills kostat cirka 1500 kronor och det räcker ungefär två månader. För alla sex månader jag tänkt rensa ut candidan innebär det 4500 kronor på hälsokost - mycket pengar men för mig är det värt det.

Med fegstarta inte menar jag att du inte ska sega och fuska i början. Ha all hälsokost hemma innan du kör igång och när du kör igång tar du bort allt dåligt på en gång (mycket lättare sagt än gjort men försök verkligen). Jag fuskade med halstabletter, vinäger och för mycket jordnötter i början vilket ju bara drar ut på eländet.


Fungerar det?
Hittills har jag ätit annorlunda i 12 dagar och ätit all hälsokost i 5 dagar. Jag har fuskat med sötningsmedel, vinäger och massa jordnötter och även ätit lite för mycket kolhydrater (helst ska de vara 5 procent av dagsintaget, för mig har det nog varierat mellan 5-20 procent av dagsintaget). Jag har haft en die-off-reaktion som tyder på att det går i rätt riktning men de flesta symptomen är kvar.

Den största förändringen jag märkt hittills är min mensvärk. I de 12 år jag haft mens så har de två första dagarna alltid krävt minst en ipren och en alvedon, vanligtvis två ipren och två alvedon bara för att jag ska kunna ta mig till skola/jobb. Den här gången märkte jag inte ens att jag fick mens! Jag har inte tagit en enda värktablett mot mensvärken.

Min akne har förbättrats. Hela min hy förbättrades först men nu är den torr och jag har massa eksem igen.

Urinträngningarna och svedan vid urinering går upp och ned, lite som det brukar vara, men jag försöker behålla hoppet.

Självklart återkommer jag med uppdateringar!

//Sötmandel
Sötmandel
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 feb 2012, 14:40

Re: Kan mina uretritbesvär orsakas av candida albiacans?

Inläggav Sötmandel » 21 apr 2013, 21:12

Hej igen!
Nu var det så länge sedan jag skrev här att mitt samvete är riktigt dåligt. Tyvärr hjälpte inte den stränga dieten för mig, men jag tror att den kan hjälpa och det kan ju vara värt ett försök. Mitt lchf-äventyr varade i fem veckor och hyn, blodcirkulationen och blodsockret förbättrades helt klart. Men med trängningarna, svedan och blåssmärtan var det lika så jag gav upp.

Nu har jag en annan teori som jag är lika övertygad om, men det ska jag skriva om i ett annat inlägg.

/Liv
Sötmandel
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 feb 2012, 14:40


Återgå till Allmänna frågor om uretrit

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron