Enterokocker kan eventuellt orsaka IC

Här diskuteras allmänna frågor om kronisk uretrit.

Enterokocker kan eventuellt orsaka IC

Inläggav Sötmandel » 21 apr 2013, 21:25

Hej!
Efter mycket efterforskningar på nätet har jag hittat den här sidan: http://icinfocenter.wordpress.com/

Där står det om ett sätt att testa urin. Det sättet att testa urin har visat på växt av enteroccocus faecalis hos patienter diagnostiserade med IC. Patienter som gång på gång, under flera års tid, fått höra att urinodlingar inte visar bakterier. Efter långa antibiotikabehandlingar har de här personerna blivit symptomfria.

Jag är just nu i kontakt med ett labb i Sverige för att se om de kan erbjuda den här testtekniken. Om inte så finns det ett labb i USA som gör provet. Jag återkommer när labbet svarat mig.

//Liv
Sötmandel
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 feb 2012, 14:40

Re: Enterokocker kan eventuellt orsaka IC

Inläggav Jeannie » 23 apr 2013, 09:39

.
Senast redigerad av Jeannie 18 nov 2016, 22:37, redigerad totalt 1 gång.
Jeannie
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 05 jun 2012, 22:10

Re: Enterokocker kan eventuellt orsaka IC

Inläggav DinaM2 » 02 maj 2013, 16:56

JA!!! Väldigt intressant! Kanske skulle vi vara fler som "trycker på" detta labb om du vill skriva ut vad det är för ställe? Alltså om vi är fler som hör av oss.
DinaM2
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 05 mar 2013, 17:04

Re: Enterokocker kan eventuellt orsaka IC

Inläggav Sötmandel » 02 maj 2013, 18:10

Hej!
Labbet kunde tyvärr inte testa på det här sättet. Man kan skicka prov till USA men det är dyrt, svårt och ganska osäkert. Jag undersöker därför ett alternativ i Polen. Återkommer när jag vet mer.
Sötmandel
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 feb 2012, 14:40

Re: Enterokocker kan eventuellt orsaka IC

Inläggav Svampen » 13 maj 2013, 20:56

Detta låter väldigt intressant! Tack för att du forskar i det, och hör av dig när du vet mer.
Svampen
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 maj 2011, 15:30

Re: Enterokocker kan eventuellt orsaka IC

Inläggav Sötmandel » 17 maj 2013, 20:54

Hej igen!
Mina efterforskningar går vidare. I korthet är min teori om mitt eget fall att en svårbotad urinvägsinfektion lett till att bakterier bildat så kallad biofilm i blåsans vävnad. Det i sin tur leder till att antalet bakterier i urinen är färre och därför ser det inte ut som en urinvägsinfektion på odlingar. Det leder också till att infektionen blir näst intill omöjlig att bota med antibiotika. Här kan ni läsa mer om biofilm och bakterier: http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 212223.htm

Eftersom urinvägsinfektioner med biofilm är svåra att bota med antibiotika har jag undersökt alternativ till antibiotika, något som heter bakteriofager. En bakteriofag är ett virus som bara angriper bakterier, och en viss sorts bakteriofag angriper bara en viss sorts bakterie. När bakteriofagen ätit upp alla bakterier dör den av svält. Vi får dagligen via luft och vatten i oss olika bakteriofager och de verkar inte inverka på människors hälsa (på annat sätt än att de tar död på bakterierna så klart). Här finns mer lättillgänglig information om bakteriofager: http://www.bacteriophagetherapy.info/EC ... 05333.html

Ett väletablerat forskningsinstitut i Wroclaw i Polen arbetar med bakteriofager och ger det till patienter vars infektioner inte gått att bota på annat sätt. För att få komma till dem måste man alltså ha en konstaterad infektion, annars kan de inte ge rätt bakteriofag. Man måste också ha blivit behandlad med vedertagna infektionsdödande tekniker. Här är institutets hemsida: http://www.iitd.pan.wroc.pl/pl Det finns en del information på engelska och en del forskningsartiklar. Jag har tagit kontakt med dem och väntar på lite olika besked, återkommer när jag vet mer.

För säkerhets skull vill jag bara upprepa att infektionsspåret är något som gäller för mitt eget fall och jag tror inte att alla vi här på forumet har en infektion. Men flera olika saker för mig pekar på det.

Trevlig helg!
Liv
Sötmandel
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 feb 2012, 14:40

Re: Enterokocker kan eventuellt orsaka IC

Inläggav Sötmandel » 21 sep 2013, 11:15

Hej igen!
Jag har precis återvänt från en resa till Washington dit jag åkte för att på plats samla in och lämna ett urinprov till United Medical Laboratories. Det jag ville ha var ett prov som kallas för broth culture, det är ett sätt att odla urin som man använde förr i tiden - innan agarplattan fanns. I korthet går det ut på att odla i ett blött medium istället för på ett torrt medium. Det verkar logiskt för mig att bakterier som lever i en blöt miljö, blåsan, också växer i en blöt miljö då de odlas. Provet ska i normala fall ligga i minst tio dagar, men för mig tog det bara sex dagar att upptäcka grupp d streptokocker. Jag har med andra ord en urinvägsinfektion.

För säkerhets skull tog jag två prover med en veckas mellanrum, provsvar nummer två väntar jag fortfarande på.

Det går som sagt att skicka provet till det här labbet också. När jag började undersöka det tillvägagångssättet så verkade det dock för krångligt och eftersom jag inte besökt USA tidigare och gärna ville dit förenade jag nytta med nöje och reste dit.

Kostnaden för provet är 219 dollar, det kostar 20 dollar extra om man skickar från utlandet eftersom tullen tar betalt för att släppa igenom det.

Här är labbet: http://www.unitedmedicallab.com/

Jag är diagnostiserad med IC. Man vet inte vad som orsakar IC men i mitt fall tror jag att bakterier ligger bakom. Det tror jag eftersom mina problem brutit ut i samband med bekräftade urinvägsinfektioner och infektionerna har varit långvariga. Dessutom mår jag bättre när jag tar medicin som motverkar infektioner och sämre när jag behandlas med medicin som motverkar inflammationer.

Hoppas detta kan hjälpa någon. Jag svarar gärna på frågor och helst här i forumet så att alla kan ta del av svaren. Vill du vara mer privat går det självklart bra med ett mejl också.

Allt gott!
Liv
Sötmandel
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 feb 2012, 14:40

Re: Enterokocker kan eventuellt orsaka IC

Inläggav Sötmandel » 21 sep 2013, 11:17

Just det - grupp d streprokocker är ett samlingsnamn på flera bakterier, däribland enterococcus faecalis vilket jag tror är den bakterie som orsakar mina besvär.
Sötmandel
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 feb 2012, 14:40

Re: Enterokocker kan eventuellt orsaka IC

Inläggav Sötmandel » 21 sep 2013, 11:19

Och labbet i Polen får tyvärr bara behandla infektioner som visat sig när man odlat på agarplatta. Så nu går mina efterforskningar om bakteriofagerna vidare till Georgien.

Allt gott!
Liv
Sötmandel
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 feb 2012, 14:40


Återgå till Allmänna frågor om uretrit

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron