Mens 2 ggr i månaden

Här diskuteras allmänna frågor om kronisk uretrit.

Mens 2 ggr i månaden

Inläggav Yotsuba » 03 jan 2014, 12:16

Jag slänger ut en fråga till er andra om ni också upplever er ha fått mellanblödningar sedan ni drabbades av uretrit?

Jag har haft en helt vanlig mens tills jag nu drabbades av uretrit. Det börjar bli en vana att jag varje månad har mens två ggr! Först en vanlig sedan lagom vid ägglossning kommer magsmärtorna och blödningarna igen. Vilket kan hålla på upp till en vecka.

Googlar man runt finner man olika svar och ibland inga alls, men något jag kan tänka mig är att uretriten gett mig känsliga slemhinnor som skapar dessa besvär eller att mina hormoner är helt i obalans.

Det vore intressant att höra er andras åsikter och om ni själv upplever detta?

Välkomna att följa min blogg

overleva-uretrit.bloggplatsen.se



/Yotsuba
Yotsuba
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 03 sep 2012, 22:13

Re: Mens 2 ggr i månaden

Inläggav Birgitta » 04 jan 2014, 10:57

Jag har visserligen opererat bort livmodern - men hann med fem års uretrit innan dess. Och jag upplevde aldrig det du berättar. Min mens var som en klocka - kom punktligt var 28:e dag.
Birgitta
Moderator
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 mar 2011, 18:35

Re: Mens 2 ggr i månaden

Inläggav frallamedost » 05 jan 2014, 02:17

Nu har jag hormonspiral (=bara små blödningar då och då), innan dess åt jag p-piller som gör en sjukt regelbunden, men innan DESS blödde jag typ jämt kändes det som. RIkliga blödningar som varade i 7-12 dagar, sedan mellan blödningar på det.. Läkarna sa att det var mycket på grund av cystor på äggstockarna (vilket får mig att fundera endometrios..). Direkt jag började med p-piller blev det bättre.

urinrorskatarr.blogg.se
frallamedost
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 sep 2011, 23:26

Re: Mens 2 ggr i månaden

Inläggav Jeannie » 11 jan 2014, 00:38

.
Senast redigerad av Jeannie 18 nov 2016, 22:30, redigerad totalt 1 gång.
Jeannie
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 05 jun 2012, 22:10

Re: Mens 2 ggr i månaden

Inläggav Mrs Robinson » 22 jan 2014, 12:21

Yotsuba, jag har nyligen (efter en mängd feldiagnoser och felbehandlingar med antibiotika, östrogen och olika svampmedel) diagnosticerats med uretrit. Från den dag jag började få uretritsymtom, dvs. för fyra månader sedan, har min menstruationscykel hakat upp sig helt. Jag fick allt tätare blödningar, ymnigare och längre. 23, 17, 10 dagars mellanrum, med smärre mellanblödningar. Därefter blödde jag konstant tolv dagar i sträck, men bara lite. Livmoderslemhinnans normala rytm med att samla på sig blod för att sedan släppa allt periodvis hade upphört. Gynekologen som jag träffade för två veckor sedan förklarade att det var en psykologisk reaktion på uretriten, och det första som påverkas vid psykisk stress är hormonerna. Min ägglossning har alltså upphört som svar på hormonell obalans. Behandlingen är gulkroppshormon som kan hjälpa menstruationerna att regleras igen. Jag har påbörjat den behandlingen och närvarande blöder jag inget alls. Få se om menstruationen återhämtar sig.

Beträffande uretriten så gjordes cystoskopi för en vecka sedan, utan anmärkning. Jag har fått Terracortril med polymyxin b i tubform. Fick hjälp på VC med första införandet i urinröret i går, då jag hade för ont och kände mig alltför osäker på hur jag skulle gå till väga. Min uretrit hade börjat bli snällare och jag var närapå symtomfri när jag besökte gynekologen för två veckor sedan. Redan samma eftermiddag efter gynundersökningen blossade det upp igen och blev givetvis ännu elakare efter cystoskopin.

Då den nyckfulla uretriten även har påverkat min mentala hälsa oerhört negativt, i synnerhet innan jag fick en korrekt diagnos, har jag fått utskrivet Sertralin Teva som ska verka stämningshöjande. Jag är egentligen emot psykofarmaka då jag anser mig vara frisk i huvudet, men beslöt mig ändå för att pröva. Det var det värsta jag gjort! Jag kommer aldrig någonsin mer att pröva psykofarmaka. Efter en enda fjärdedels dos fick jag biverkningar i form av hemska mardrömmar, svettningar och sömnrubbningar. Nej, som jag sa till läkaren på VC: Om du kan laga mig i underlivet, lagar du mitt huvud också. Det är smärtan i underlivet som sänker humör och livskvalitet. Smärtan väck -> nedstämdheten väck. Någon skrev här på forumet att Xylocain gel 2% fungerade bra för henne då hon hade ont. Det finns inte på apoteket, men jag ska begära att få det på recept.

Men åter till din ursprungliga fråga, Yotsuba: Ja, uretrit kan tydligen ha som bieffekt att man drabbas av hormonell obalans och menstruationsrubbningar. I alla fall blev det så för mig.

Hälsningar,
En SVBK i Luleå som konstant går omkring med ett glödgat järnspett och en hård, hopknölad pappershandduk i underlivet.
Mrs Robinson
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 jan 2014, 18:16


Återgå till Allmänna frågor om uretrit

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron