Livsmedel

Här diskuteras allmänna frågor om kronisk uretrit.

Livsmedel

Inläggav AnnaM » 07 maj 2014, 10:37

Hej,

Jag har ständig sveda och trängningar och undrar om ni har tips på något man kan äta eller dricka för att lindra? Eller något man bör undvika? Tycker själv att jag har märkt att jag blir sämre om jag har ätit till exempel potatis, paprika, chili, tranbär, lingon ...

/Anna
AnnaM
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 dec 2012, 10:12

Re: Livsmedel

Inläggav Birgitta » 09 maj 2014, 10:59

Jag vet inte om det finns något generellt svar på din fråga. Det verkar som att vi som har dom här problemen är känsliga för olika saker. Själv undviker jag allt rökt som inte blivit uppvärmt, typ rökt skinka, rökt lax osv.
Och så inbillar jag mig att jag att det lindras om jag dricker flera stora glas vatten.......

Men - om du har riktigt svåra och ihållande besvär bör du nog uppsöka läkare...... dvs en riktigt bra urolog.
Birgitta
Moderator
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 mar 2011, 18:35

Re: Livsmedel

Inläggav yodie » 11 aug 2014, 11:25

Äta mängder med vattenmelon, gurka och ananas har lindrat mina besvär ytterst lite, kan vara så att det är pga att dem innehåller så mycket vatten?

Annars: Drick så mycket vatten du bara kan, jag bär alltid med mig en flaska i väskan.
yodie
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 maj 2014, 23:13

Re: Livsmedel

Inläggav Estelle » 28 nov 2014, 12:21

Hej!

För min del gäller det att utesluta allt som är surt, beskt, starkt.
Det vill säga: Citron, vinäger,vin/alkohol, spenat,peppar, gurkmeja m.m (säkert chilli, kaffe och liknande med, men äter dricker aldrig sådant så jag har ingen erfarenhet) äter heller inte mjölkprodukter eftersom jag får ont/sveda direkt då med, endast lite smör ibland.

Har varit vegetarian i väldigt många år, men börjat äta lite kött på sistone p.g.a. låga järnvärden, verkar dock som om rött kött ger mig smärta.
Vitt kött som kyckling verkar funka bra dock.
Undviker gluten och socker/snabba holhydraterså långt det bara går, många gånger det har varit tydligt kopplat till ett smärtskov när jag inte har lyckats hålla mig i från socker eller gluten.
Var för övrigt hos en uroterapeut för första gången i tisdags som berättade om en patient hon hade som ENBART levde på kokt kyckling eftersom det var det enda som inte gjorde att hon fick ont. Usch så hemskt att bara kunna äta så!

Det som hjälper mig är:

Dricka mycket, minst 10 glas vatten och eller te på t.ex. åkerfräken eller majssilke. (när jag har som ondast är det väl snarare bortåt 15 glas)
Kissa var tredje timma (ställer klockan) annars får jag smärta/ökad smärta direkt, men kan glesa ut tiden ju längre bort från ett skov jag är och klara mig på att inte behöva gå oftare än var fjärde timma)
Dricka varmt, när det är som värst dricker jag hett vatten med en tesked bikarbonat i var 6:e timma. (läste någonstans att det inte är bra att ta oftare)
När det mer än molande värk/smärta brukar jag dricka bikarbonatvatten med ca 1 kryddmått per kopp ett par gånger om dagen.
Äter lite persilja dagligen, verkar hjälpa lite.
Har för mig att te på nässla hjälpt mig med, men inget jag fortsatte med eftersom min mage fick ytterligare fart (behöver i stället lugna ner min mage)
Estelle
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 jan 2014, 15:11

Re: Livsmedel

Inläggav Estelle » 28 nov 2014, 15:13

Glömde visst...

Broccoli, äter både rå och lättkokt broccoli, det både lindrar smärtorna och tycker mig även hålla borta det värsta när det inte gått så långt.
Skulle ha ätit broccoli varje dag om min mage hade pallat det.
Estelle
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 jan 2014, 15:11


Återgå till Allmänna frågor om uretrit

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron