Har er behandling funkat?

Här diskuteras allmänna frågor om kronisk uretrit.

Har er behandling funkat?

Inläggav AnnaM » 01 apr 2015, 20:51

Hej!

Jag har haft uretrit i cirka tre år och för ungefär två år sedan fick jag några behandlingar med kortison lokalt i urinröret. Jag slutade dock med dem eftersom jag tyckte att det blev så mycket sämre precis dagarna efteråt. Så här i efterhand tänker jag att behandlingarna kanske hade lite effekt på längre sikt ... Nu funderar jag om det är värt att göra ett nytt försök med kortisonbehandlingar. Har hört att det blir svårare och svårare att bli av med uretriten ju länge man går och dras med den utan att den behandlas. Men jag är så orolig att det ska bli sämre än det redan är. Vad har ni för erfarenheter? Har kortison lokalt i urinröret hjälpt?

/Anna
AnnaM
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 dec 2012, 10:12

Re: Har er behandling funkat?

Inläggav Birgitta » 14 apr 2015, 14:08

Vet du vilken typ av cortison man lagt in?
Den vanligaste man använder brukar vara Teracortil - vilken är den svagaste varianten, s k typ 1. Ofta räcker inte det för att göra nytta. Min läkare använder alltid Dermovat - som är en typ 4- cortison.
Min erfarenhet är att det absolut gör nytta - men det kan behövas flera behandlingar (ex en gång/vecka i ett antal veckor) beroende på hur elak uretriten är.
Birgitta
Moderator
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 mar 2011, 18:35

Re: Har er behandling funkat?

Inläggav AnnaM » 14 apr 2015, 20:17

Det var Dermovat jag fick tidigare. Uroterapeuten jag har pratat med nu verkar använda Teracortil, ibland tillsammans med antibiotika lokalt i urinröret ...
AnnaM
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 dec 2012, 10:12

Re: Har er behandling funkat?

Inläggav Vonna7 » 14 apr 2015, 21:10

Jag har haft uretrit i drygt 1 år och fått behandlingar först med Teracortril (8 st) och sedan med Dermovat (cirka 9 st) men det hjälpte inte alls. Jag blev också dålig (väldig sveda) efter behandlingarna så jag slutade. Har provat tabletter, Naproxen och Arcoxia men de hjälper inte heller. Jag har sveda hela tiden men med olika intensitet, dock inte när jag kissar. Jag äter Membrasin och tar Vagifem. Verkar vara väldigt svårt att bli av med detta.
Vonna7
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 okt 2014, 20:52

Re: Har er behandling funkat?

Inläggav Pandora » 17 apr 2015, 23:06

Hej Vonna,
Jag har inte heller svidningar när jag kissar. Det tog sin tid men jag har fått en helt annan diagnos, den heter pelvic floor disorder. Titta gärna på mitt inlägg under närbesläktade sjukdomar och se om du känner igen något. Jag fick också väldigt ont av kortisonbehandlingen.
Pandora
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 sep 2014, 22:41


Återgå till Allmänna frågor om uretrit

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron