Forskning?

Här kan du rekommendera / hitta en bra uretrit-läkare

Forskning?

Inläggav Nikke » 28 apr 2012, 12:17

Är det någon av er som vet om det bedrivs forskning på området? Eller om vi på något sätt kan kontakta någon för att försöka påverka så att man kanske börjar forska? Någon av er som har varit i kontakt med någon (typ) riksorganisation för urologer/gynekologer eller nåt?
Nikke
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 feb 2012, 00:38

Re: Forskning?

Inläggav Birgitta » 30 apr 2012, 15:40

Jag har pratat både med min egen läkare - och med den läkare som började använda Dermovat mot uretrit - om det här med forskning. Eller snarare bristen på....
Det finns tydligen en del forskning på själva urinblåsan - men det område där uretrit främst sätter sig är urinblåsans botten och urinröret. Och kring dessa områden finns - vad dessa två personer känner till - ingen som helst forskning någonstans i hela världen.
Det lär finnas en gammal svensk forskning - VÄLDIGT gammal - och det har gjorts något i Japan (tror jag det var) - men det är allt.
Jag ser två problem: lågt intresse för denna grupp av sjukdomar OCH brist på pengar.

Hur kan man få t ex ett läkemedelsbolag intresserat av att satsa pengar i ett forskningsprojekt?? Eller - finns det något annat sätt att skapa finansiering??

Det här är en av de punkter som kommer att finnas på agendan inför uretrit-mötet.
Birgitta
Moderator
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 mar 2011, 18:35

Re: Forskning?

Inläggav Birgitta » 30 apr 2012, 15:43

Glömde......

För ca två år sedan pratade jag i telefon med en av höjdarna inom Sveriges Urologförbund (eller vad det heter) - i Gbg - och när jag försökte få honom intresserad av uretrit var hans svar: 'Det har jag inte tid med. Jag räddar liv.'

Så var det med det intresset ........
Birgitta
Moderator
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 mar 2011, 18:35


Återgå till Läkare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron