HJÄLP! (Utökad urinodling)

Här presenteras och diskuteras utökad urinodling

HJÄLP! (Utökad urinodling)

Inläggav DinaM » 22 okt 2012, 16:00

Hej!
Har äntligen tagit mig i kragen och skrivit mig i Sthlm och grejat (andra landsting kan inte ge remiss dit) och är beredd att resa dit för att få en utökad urinodling. Men jag behöver veta var min läkare ska skicka remiss och till vem? Är det 6 veckor som gäller? Är det Huddinge sjukhus? Är det någon särskild läkare som är bra att tala med?
Det vore otroligt snällt om någon kunde svara på mina frågor. Evigt tacksam på förhand!
DinaM
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 jun 2011, 16:17

Re: HJÄLP! (Utökad urinodling)

Inläggav Sötmandel » 23 okt 2012, 08:19

Hej!
Jag kan inget om Stockholms landsting tyvärr. Men jag har på min läkare förstått att en utökad urinodling blir vad man gör den till. Läkaren måste på beställningen av odlingen säga vad hen vill att labbet ska leta efter. Anaeroba bakterier är ett förslag, alltså bakterier som dör i syre (tror Joker här i forumet hade det). Sen finns det långsamväxande bakterier också och därför bör provet ligga i sex veckor.

En ide kan vara att du tar kontakt med en mikrobiolog för att få svar på dina frågor. De är mer kunniga än läkare när det gäller bakterier och hur de odlas fram.

Jag håller tummarna för dig! Och funkar det inte i Stockholm så är Urologen på akademiska i Uppsala bra om än lite långsamma.
Sötmandel
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 feb 2012, 14:40

Re: HJÄLP! (Utökad urinodling)

Inläggav DinaM » 23 okt 2012, 13:39

Tack att du svarade!
Okej, så Uppsala har utökad odling? Trodde inte de hade det?
DinaM
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 jun 2011, 16:17

Re: HJÄLP! (Utökad urinodling)

Inläggav Sötmandel » 28 okt 2012, 13:21

Hej!
Ja, jag föreslog det för min urolog och han svarade "Har de inte gjort det på dig redan?!", så han såg det som en naturlig del i diagnostiken. Min läkare heter Hemdan Tammer, är medkännande och inlyssnande. Arni Leifsson är också bra, om än lite insnöad på trängningsmedicin. Akta dig för någon som heter något i stil med Erkan, han är empatilös och hårdhänt.

Lycka till!
Sötmandel
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 feb 2012, 14:40


Återgå till Utökad urinodling

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron