Akademiska sjukhuset känner ej till utökad urinodling

Här presenteras och diskuteras utökad urinodling

Akademiska sjukhuset känner ej till utökad urinodling

Inläggav Sötmandel » 17 mar 2012, 16:19

Hej!
Efter att ha läst här i forumet och även på utländska sidor om utökad urinodling så ville jag självklart att man skulle ta en sådan på mig. Min gynekolog förstod inte vad jag pratade om och menade att en odling alltid var utökad (hur vågade jag inte fråga för han verkade arg över att hans patient kom med egna förslag). Han fräste att jag kunde kontakta Akademiska sjukhusets laboratorie. Sagt och gjort, jag ringde dem och beskrev utökad urinodling och frågade om det är något som finns. Den biomedicinska analytikerns svar var att någon sådan provtagning inte finns. Det enda hon kunde tänka på var ett test för anaeroba bakterier (bakterier som dör i syre).

Så min fråga är: om inte ens laboratoriet känner till det här sättet att ta prov hur gör man då? Finns det något sjukhus som man kan kontakta för en närmare med medicinsk och "officiell" beskrivning av utökad odling?

Tacksam för svar!
Sötmandel
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 feb 2012, 14:40

Re: Akademiska sjukhuset känner ej till utökad urinodling

Inläggav frallamedost » 17 mar 2012, 23:54

Jag gjorde min utökade urinodling på kvinnokliniken på Norrlands Universitetssjukhus i Umeå. Det var de som föreslog det till och med!
Om du bor någorlunda i närheten så far dit, de har hjälpt mig en hel del faktiskt, det var där min urinrörskatarr, uretrit, upptäcktes först till och med!

Odlingen tar 60 dagar att göra.

Ring dit, de verkar absolut ha stenkoll på det!
frallamedost
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 sep 2011, 23:26

Re: Akademiska sjukhuset känner ej till utökad urinodling

Inläggav Sötmandel » 21 mar 2012, 14:26

Stort tack för tipset, ska ta kontakt med dem på en gång!
Sötmandel
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 feb 2012, 14:40

Re: Akademiska sjukhuset känner ej till utökad urinodling

Inläggav DinaM » 23 okt 2012, 13:41

frallamedost : jag undrar
1. fann de några bakterier hos dig? I så fall - fick du någon behandling som hjälpte mot det?
2. Var du tvungen att ta flera prov eller bara ett?
Tack på förhand!/Dina
DinaM
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 jun 2011, 16:17

Re: Akademiska sjukhuset känner ej till utökad urinodling

Inläggav frallamedost » 24 okt 2012, 08:06

Hej DinaM!
1. Tyvärr fann de ingenting hos mig, så jag fick ingen behandling. Dock har många hittat bakterier i sånna odlingar, så det är ju ändå värt att prova!
2. Jag har för mig att jag bara lämnade ett prov, dock var det flera år sedan så jag minns inte riktigt, men rätt säker på att jag lämnade ett rör!

Hoppas det hjälpte!

/Fanny
http://urinrorskatarr.blogg.se/
frallamedost
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 sep 2011, 23:26

Re: Akademiska sjukhuset känner ej till utökad urinodling

Inläggav Sötmandel » 28 okt 2012, 13:24

Hej!
Tänkte bara rätta mig själv. Akademiska känner visst till utökad/utvidgad urinodling, åtminstone min läkare.
Sötmandel
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 feb 2012, 14:40


Återgå till Utökad urinodling

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron