Sjögrens syndrom

Här finns möjlighet att lägga in frågor eller berättelser angående sjukdomar som liknar uretrit - men är något annat

Sjögrens syndrom

Inläggav Yotsuba » 30 jan 2014, 15:12

Slänger ut en fråga om andra känner igen sig!?

En kväll satt jag och såg på Det Okända och kvinnan i familjen hade diagnostiserats med Sjögrens syndrom, jag började googla på symtomen och
fann att mycket stämde in på mina besvär. Kanske har min tvååriga konstanta Uretrit

Immunförsvaret angriper den egna kroppen:
Sjögrens syndrom är en så kallad autoimmun sjukdom, vilket innebär att det egna immunförsvaret angriper kroppen.

Immunförsvaret har som uppgift att hålla virus och bakterier borta från kroppen. När man har Sjögrens syndrom har det startats en reaktion som leder till att immunförsvaret vänder sig mot den egna vävnaden och skadar ett eller flera organ. I första hand är det spottkörtlarna som producerar saliv och tårkörtlarna som producerar tårvätska som blir angripna och inflammeras. Även de fuktproducerande körtlarna i slidan kan påverkas så att vätskeproduktionen avtar. Man kan också få en inflammation i lederna som kan leda till att man får ont.

Kan komma i samband med andra sjukdomar:
Ibland kan man få Sjögrens syndrom om man har en annan autoimmun sjukdom, till exempel ledgångsreumatism eller SLE. Men det är vanligast att man får Sjögrens syndrom utan att ha någon annan sjukdom.

Om man har Sjögrens syndrom ökar risken för att man ska få andra sjukdomar, till exempel sköldkörtelsjukdomar eller inflammationer i tjocktarmen.

Olika teorier om orsaken:
Det är inte helt klart vad som orsakar Sjögrens syndrom, men det finns olika teorier. Det kan till exempel vara så att det kvinnliga könshormonet östrogen, som stärker kroppens försvar, kan påverka immunförsvaret så att det angriper egna vävnader i organ eller leder. Produktionen av östrogen avtar i klimakteriet.

Troligen kan virus också bidra till att man får sjukdomen. När man får en virusinfektion kan immunförsvaret ibland reagera genom att producera antikroppar mot den egna kroppen. Då har man fått en autoimmun reaktion som bland annat kan leda till Sjögrens syndrom.


Torr i munnen och näsan:
Sedan ett halvår tillbaka började jag få besvär med torrhet i munnen och näsan. Det kändes som jag knappt kunde andas genom näsan, kronisk nästäppa Jag kunde vakna flera gånger om natten av andnöd och panik.

Hudbesvär:
Jag började då komma in i banorna om att jag börjat utveckla allergiska besvär och tar nu Rhinocort näspulver samt Atarax. Glömmer jag en dag att ta Atarax så vaknar jag upp med begynnande nässelfeber.
Huden blir ofta torr, vilket ger klåda och irritation. Man kan även få rodnande hudutslag och huden kan bli känslig för sol.

Besvär med magen:
Man kan också få besvär med magen och tarmarna, till exempel bli illamående och få ont i magen. Sjögrens syndrom kan leda till att man får en inflammation i bukspottskörteln som kan ge försämrad matsmältning och försämra näringsupptaget från tarmarna. Om slemhinnan i magsäcken påverkas kan kroppen få svårare att ta upp vitamin B12 från maten, vilket bland annat kan leda till blodbrist. Jag själv har från och till väldiga besvär med min mage, avföring, klåda och sveda.

Torr i underlivet:
Det är också vanligt att kvinnor får torra slemhinnor vid blygdläpparna, slidmynningen och i slidan. Man kan då lättare få svampinfektioner. Det kan också leda till att man får ont och blöder när man har sex.

Känsliga och torra ögon:
Ögonen blir lätt röda och kan vara känsliga för rök, luftdrag och starkt ljus. Man kan uppleva att det gör ont när man blinkar och det kan kännas som om man har grus i ögonen. Ofta känns ögonen trötta och svidande.

Trötthet:
Man brukar bli mycket trött när man har Sjögrens syndrom. Tröttheten kommer ofta i perioder och en del kan behöva sova mer än tolv timmar per dygn.

Ont i leder och muskler:
Det är vanligt att man får ont i leder, framför allt i handen och fingrarna. Ofta kommer värken i perioder och oftast på morgnarna. Man kan även få muskelvärk i armarna och benen.

Jag har funderat kring både karpaltunnelsyndrom och Sjögrens, då min värk i handled och fingrar först börjat om natten till att sprida sig mer frekvent under hela dagen då jag är i rörelse. Värme och bad lindrar inte värken såsom värme lindrar min uretrit.

Andra symtom:
Cirkulationen i händerna och fötterna kan försämras. Då kan händerna och fötterna bli vita och blåa när det är kallt och sedan röda när de kommer in i värmen.

Man kan också känna att lymfkörtlarna i armhålorna är svullna. De är då större än vanligt och ömmar.

Det finns en liten risk för att man ska få besvär med njurarna, till exempel njurinflammation och njursten.

Just nu så är min största irritation av mina olika besvär den konstanta värken i fingrar och handleden som strålar ut i armen. Det första jag provar nu innan jag går vidare är att ta receptfritt, smärtstillande läkemedel som innehåller paracetamol och använda mig av en handledsskena för att avlasta.

Vore intressant att få lite respons från er andra!

/ Yotsuba

overleva-uretrit.bloggplatsen.se
Yotsuba
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 03 sep 2012, 22:13

Återgå till Närbesläktade sjukdomar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron