Urodynamik

Här kan vi samla information om olika undersökningar och diagnosmetoder som vi känner till eller har upplevt.

Urodynamik

Inläggav Sötmandel » 12 nov 2012, 14:07

Urodynamik är en flödesmätning av urineringen. Den gör man bland annat för att se om man har övertryck i blåsan. Det går till så att du får en speciell kateter i urinblåsan och en speciell kateter i analen, de mäter trycket i blåsan. Sedan sprutas vätska i olika temperaturer in i blåsan och du får kissa ut den med katetern i.

Hela undersökningen tar ca en timme och jag tycker att det gjorde ont eftersom man har kateter i ett irriterat urinrör.
Sötmandel
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 feb 2012, 14:40

Re: Urodynamik

Inläggav frallamedost » 13 nov 2012, 12:47

Det kallas även för cystometri.

Jag tyckte det gjorde fruktansvärt ont efteråt. Jag har alltid kunnat rymma stora volymer, och när jag hade över 1.5 liter i blåsan så la vi av (man ska sluta fylla på när man känner sig väldigt kissnödig). Att ha katetern i irriterade, men den rejäla smärtan var efter att jag kissade. Att kissa så mycket gav mig verkligen ENORMA kramper som utlöste ett utmattningsanfall (epilepsiliknande kramper i hela kroppen som jag fick av att inte ha sovit något på flera nätter pga smärta) som jag inte minns något av.
Cystometrin gjorde dock mycket mindre ont under tiden än cystoskopin gjorde.
frallamedost
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 sep 2011, 23:26


Återgå till Diagnosmetoder/Undersökningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron