AZO-standard

Omfattar inlägg gällande läkemedel för kronisk uretrit.

Re: AZO-standard

Inläggav Nikke » 20 apr 2012, 13:05

Men var köpte du det? På nätet? Eller har du varit över i USA?
Nikke
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 feb 2012, 00:38

Re: AZO-standard

Inläggav Birgitta » 20 apr 2012, 13:58

Jag är i USA nu... I Houston. Skriver om det i bloggen: http://uretrit.bloggplatsen.se
Birgitta
Moderator
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 mar 2011, 18:35

Re: AZO-standard

Inläggav frallamedost » 20 apr 2012, 19:25

Synd att jag inte kommer åka till USA på fleeera år. :(

Återkom gärna, Birgitta, och berätta hur det funkade för dig, så att det står på forumet med och inte bara på bloggen :)
frallamedost
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 sep 2011, 23:26

Re: AZO-standard

Inläggav Birgitta » 21 apr 2012, 01:55

På utsidan av paketet står det med STORA bokstäver: Fast Relief of Urinary Discomfort
Där står också - med lite mindre bokstäver: Quick Relief of Pain, Burning, Urgency andd Frequency

Jag kan härmed skriva under på samtliga dessa snabba lättnader.

Natten till idag var riktigt jobbig, massor med toabesök, oftare än en gång i timmen. Ingen smärta under natten dock - men framåt åtta-tiden i morse kom den knivsvassa skärande smärtan tillbaka.

Ett ypperligt tillfälle att testa detta läkemedel m a o.
Tog två piller i samband med frukost - vid åtta-tiden.

Vid toabesöket strax före kl 10 var min urin kraftigt orangefärgad - och mina smärtor borta. Och dom täta trängningarna försvann också.
Jag hade visserligen även tagit en halv dos Betapred - var lite desperat.

Men - nu är klockan strax 19, och fortfarande ingen smärta, och inga trängningar.

Räckte det med en dos??? I så fall är detta en dundermedicin för min typ av uretrit.

Lite avvaktande är jag - men klart positivt överraskad.

TACK Nina - som tipsade om detta.

Jag kommer att bunkra halva resväskan med Urinary Pain Relief - som den version jag köpte heter.
Birgitta
Moderator
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 mar 2011, 18:35

Re: AZO-standard

Inläggav Nina » 21 apr 2012, 11:14

Kul att det fungerade för dig också. Jag tog inte heller mer än två tabletter per tillfälle, och det räckte. Men det är väl så typiskt att när något äntligen verkar hjälpa så ska man inte våga ta det... Hoppas din läkare tar reda på mer om det, min kastade bara en hastig blick på bipacksedeln och sa att jag kunde ta den. Men han sa inte hur ofta, för det kunde han ju inte veta så på rak arm. Åååååh, så retligt att man inte kan få veta hur riskabel den är.

Såg också någonstans att den har funnits i USA i 50 år och på den tiden kanske de inte var så hårda när de godkände läkemmedel. Samtidigt tycker jag att det är ofattbart att det funnits så länge och ingen läkare i Sverige hört talas om det? Synd att det inte är större utbyte av erfarenheter när det gäller behandlingsmetoder...
Nina
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 mar 2011, 18:06

Re: AZO-standard

Inläggav Birgitta » 21 apr 2012, 14:38

Man behöver nog ta reda på mer om biverkningar och doseringar osv, men visst är det märkligt att det inte finns hos oss. Jag har en bekant inom Apoteksvärlden - ska ta kontakt med henne och diskutera detta.

Det står på förpackningen att om man inte fått lindring efter två dagar ska man ta kontakt med sin läkare. Mina vänner här i Houston hade en teori om varför: om det är så att medlet främst är avsett för att lindra smärtor vid en UVI - som ju ska botas med antibiotika - så är väl tanken att antibiotikan ska ha åtgärdat det värsta av UVI´n på några dagar. Har man fortfarande ont kan det finnas ett annat problem - och därför bör man prata med sin läkare.

Eller - så finns det ämnen i pillren som man inte ska äta i för stora mängder. Måste ta reda på mer om detta.

En fråga jag har är - om det räcker med en dos för mig - hur ofta kan jag ta denna dos? En gång i veckan? Varannan vecka?

Ska bli riktigt intressant se hur detta utveecklar sig.
Birgitta
Moderator
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 mar 2011, 18:35

Re: AZO-standard

Inläggav Birgitta » 31 okt 2012, 23:13

Idag träffade jag äntligen min bekant inom apoteksvärlden.
Hon kände inte till varför samtliga läkemedel med samma verkande substans som AZO-standard sedan många år är avregistrerade i Sverige, men hon skulle ta kontakt med bekanta på Läkemedelsverket och höra med dom.
En spontan tanke hon fick var att AZO tydligen är ett samlingsbegrepp för en typ av färgämne (samma som man tydligen använt för att färga fläskfile rödare....) som sedan länge varit förbjudet i Sverige- men inte i ex EU. Och urinen blir ju knallorange när man ätit två piller, så kanske är detta anledningen till att medlen avregisterats i Sverige.
När man läser vad som står om AZO-standard - och Pyridium (ett annat medel med samma verkande substans som man kan beställa receptfritt på nätet - i USA) så ser man att det främst är avsett att lindra akuta smärtor vid UVI'er - samtidigt som man ska äta antibiotika för att bli av med själva infektionen. Och man ska inte äta AZO-standard mer än två dagar i rad.
Så medlen botar inget - bara lindrar akut smärta i nedre urinvägarna.

Spontan undran - när nu dessa läkemedel är avregistrerade i Sverige - finns här något annat medel som är direkt avsett att lindra smärta vid UVI'er? Eller anser Läkemedelsverket att det inte behövs? Att smärta i urinröret vid en UVI är något man ska tåla??

Jag tog några doser av AZO-standard i våras - och tyckte det gav lindring, men sedan dess har jag inte rört tabletterna.
Birgitta
Moderator
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 mar 2011, 18:35

Föregående

Återgå till Läkemedel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron