sömnmedel

Omfattar inlägg gällande läkemedel för kronisk uretrit.

sömnmedel

Inläggav Madde » 05 jun 2012, 01:04

Hej jag har funderat på en sak gällande insomningstablett alltså inte de starkare som håller i under hela natten. Är det nån med uretrit/IC som äter dessa och har märkt nåt särskilt?
Vore intressant att höra om min teori stämmer, beroende på era svar. Tack på förhand.
Madde
Madde
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 sep 2011, 14:26

Re: sömnmedel

Inläggav Sötmandel » 10 jun 2012, 19:28

Hej!
Jag har, av andra anledningar än uretritproblem, fått sömnmedel utskrivna. Nu använder jag dem också när uretriten är som värst. Det jag märkt är att när jag tar zopiklon som insomningstablett så är uretriten bättre morgonen efter. Min teori är att det beror på att musklerna slappnar av bättre med hjälp av sömnmedlet.

Det finns också en del antidepressiva som fungerar muskelavslappnade. Och en smärtstillande medicin som jag har för mig heter ketogan fungerar också extremt muskelavslappnade över just blåsan och därför dämpar smärtan för oss uretritpatienter.

Hoppas det var till någon hjälp!
Sötmandel
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 feb 2012, 14:40

Re: sömnmedel

Inläggav frallamedost » 26 sep 2012, 20:45

Hej!
Jag har uretrit av den svårare sorten. Oftast starka smärtor/kramper som hindrar mig från att ha ett liv utanför huset i princip helt och hållet.
Jag har provat att äta tabletter som gör mig väldigt trött. Jag äter ett gäng Nozinan till kvällen, som traditionellt inte används som sömntabletter, men tydligen ska funka som det. Om jag är helt utsövd och har skitont med starka trägningar så funkar de inte, men om någon av de 3 faktorerna är annorlunda så söver de mig ibland. Ibland blir jag inte trött alls, och ibland däckar jag i princip. Det beror på helt enkelt.
DOCK håller de inte mig sovandes. Om min kropp vill det så vaknar jag och kan inte somna om. Det har dock hjälpt mig att gå från flera sömnlösa nätter i veckan till (oftast) minst 2 timmar per natt, vilket är enorm förbättring. Men de är som sagt ingen garanti, men med tanke på hur ofarliga de är.. okejdå liksom.

Tänkte bara smyga in mina erfarenheter av bensodiazepiner och ketogan.
Narkotiska sömntabletter (bensodiazepiner) ÄR muskelavslappnande. Första gången jag provade blev jag klart märkbart med smärtlåg i ca 6-7 timmar (give or take). Jag har provat lägre doser kanske 2-3 gånger efter det och inte märkt någon skillnad överhuvudtaget. Jag har iofs fått värre smärtproblematik än jag hade då jag provade första gången. Det är fullt logiskt att det lugnar ner kramperna.

Ketogan har jag ätit väldigt mycket av. Det är bland de absolut mest kraftfulla och beroendeframkallande smärtstillande som finns (min läkare jämförde det med svagt heroin). Det tar bort mycket smärta, och har som underbar biverkning att vara muskelavslappnande på just glatt muskelatur (tarmar och blås/urinvägar). Det funkar, men är inte sövande av sig självt, men man somnar ju mycket lättare om man är smärtlåg. Ketogan är bara en tillfällig lösning dock och man bör inte ta för mycket utav det.
Jag var med om en bilolycka för en dryg månad sedan, och det var ett gäng voltar i 110km/h. En rätt allvarlig olycka alltså. I ambulansen gav de mig lika mycket ketogan som jag tog mot uretritsmärtor (säger väl en del om hur stark skit det är).

Lycka till!
http://urinrorskatarr.blogg.se/
frallamedost
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 sep 2011, 23:26

Re: sömnmedel

Inläggav Birgitta » 26 sep 2012, 20:58

Jag har klarat mig utan sömnpiller hittills - även om det varit mycket toaspring på nätterna i samband med kraftiga skov.
Men i natt bestämde jag mig nästan för att be min läkare skriva ut något. Har genomlidit några dagars elakt uretritskov och nu i natt sov jag inte en blund - gick på toa en gång i halvtimmen hela natten. Det går helt enkelt inte att sova när det hela tiden tränger på.
Men det jag undrar är: klarar sömnpillren att göra så att jag inte vaknar av kraftiga trängningar? Kommer jag att kissa i sängen????
Jag hade inga smärtor i natt - bara extrema trängningar.

Frallamedost - hur gick det för dig i olyckan??????
Birgitta
Moderator
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 mar 2011, 18:35

Re: sömnmedel

Inläggav frallamedost » 01 okt 2012, 23:00

Birgitta:
Har du haft några inkontinensproblem överhuvudtaget? Jag tror att trägningar är delvis undermedvetet (tänk om man springer till toan från 100 meter, nog är det nästan som att man kissar ner sig 1 meter från toan? det är kroppens instinkter att våga slappna av i kissmuskeln när det är ett passande ställe att kissa på), så om du inte haft inkontinensproblem så borde sömntabletter inte göra at tman kissar ner sig, är min gissning? Och om du får superseriösa trägningar borde du kanske ändå väckas? Det är väl värt att prova i alla fall. Om du är orolig för att kissa ner dig kan man väl lägga en sån där grej i sängen som man lägger i barns säng när man är orolig att de ska kissa i sömnen, en sån där som känns lite som grovt sandpapper?

Angående olyckan så gick det helt otroligt bra! Alla har sagt att jag verkligen hade änglavakt! Jag var tvungen att operera huvudet eftersom jag fick ett rätt stort sår på skalpen. Jag har blivit av med en hel del hår, och de är osäkra på hur mycket som kommer tillbaka. Jag måste förmodligen operera mig 1-3 ggr till om några månader, dock.
Jag bröt ett enda ben i kroppen, och det var högra ringfingret. Jag skadade lillfingret och ringfingret en del, blev av med en del hud + naglarna och kommer nog få en del ärr. Ringfingret skadades värst.
Jag fick en hjärnskakning av den mer seriösa sorten och var blå och svullen typ överallt de första dagarna, men det är borta nu. Är lite yr fortfarande dock.
Förutom det fick jag en whiplash-skada och en blödning i ytterörat. Klarade mig alltså otroligt bra :) De som såg olyckan sa till varandra att "alla i den bilen kommer dö", så jag hade verkligen supertur! Tack för omtanken! :)
frallamedost
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 sep 2011, 23:26

Re: sömnmedel

Inläggav Annking » 27 sep 2013, 21:16

Har imovane. Kan sova skapligt. Har märkt att träningarna är bättre på morgonen. Men att ha sömnmedel är ju ingen bra lösning på dagen :-(
Annking
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 sep 2013, 20:12
Ort: Västra Götaland


Återgå till Läkemedel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron