Xylocain invärtes

Omfattar inlägg gällande läkemedel för kronisk uretrit.

Xylocain invärtes

Inläggav Jenny » 02 apr 2011, 11:16

Jag vill verkligen rekommendera alla att prova att själva bedöva urinröret med invärtes Xylocain med tillhörande pip! Första gången tyckte jag att det var svårt men redan andra gången gick det riktigt bra. Det hjälper med en kudde under rumpan, bra belysning och en självstående spegel. Tror att man kan få salvan med pip från vilken sjuksköterska eller läkare som helst, inget recept krävs. Jag får salvan av min vän som är sjuksköterska och som tar med till mig från jobbet... Mitt liv har blivit typ 100% bättre sedan jag började med detta. Har visserligen bara ont i själva urinröret, inte blåsan, och har inte överaktiv blåsa heller, men det är värt att prova för alla som känt lindring i samband med invärtes behandlingar som cortison eller silverklorid. Detta är den salva som då används för bedövningen, samma salva som också alltid används då man sätter kateter. Att veta att man själv kan bedöva när man får ont så man inte orkar är en otrolig trygghet. Har fortfarande inte lärt mig att bedöva så bra utan min kudde och spegel, dvs på offentliga toaletter etc, men jag blir bättre och bättre på det. Jag tror att det bara handlar om att lära känna sitt urinrör tillräckligt bra, vilket vi med uretrit ju oftast gör. När jag nu skriver slår det mig att jag inte vet om denna salva med pip kanske rentav finns på apoteket, men det är ju lätt att ta reda på! Lycka till alla ni som vill prova!
Jenny
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 apr 2011, 10:52

Re: Xylocain invärtes

Inläggav Jenny » 02 apr 2011, 11:37

Nu läste jag på lite och det är GEL, inte salva, man ska ha. Och det är tydligen receptbelagt. Men jag tycker att det inte borde vara något problem att få det utskrivet. I så fall får ni göra som jag, be en kontakt inom sjukvården att ta med sig till er. Plastpipen är för engångsbruk men jag brukar koka den innan varje användning. Kanske går det att köpa plastpipar för sig någonstans? Någon som vet?
Här kan ni läsa allt om gelen: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/art ... ocTypeID=6
Jenny
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 apr 2011, 10:52

Re: Xylocain invärtes

Inläggav Birgitta » 02 apr 2011, 14:32

Det är flera som skrivit och berättat att detta hjälper vid smärta.
Tack för dina bra instruktioner. Det är ganska vanligt - i alla fall vanligare än man tror - att man får tappa sig själv med kateter, flera gånger dagligen. Och kan man lära sig det så kan man nog lära sig detta också.

Själv har jag inte prövat - mina smärtor sitter längre in så jag vet inte om det skulle hjälpa :?
Birgitta
Moderator
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 mar 2011, 18:35

Re: Xylocain invärtes

Inläggav taxvalpen » 02 apr 2011, 21:53

Vilken jättebra idé att själv ge xylocain på detta vis, har länge tänkt att nåt dyl borde gå att göra,
Men spontant känner jag nu att då måste det ju gå att göra samma sak med cortison. Dvs använda dermovatkräm och injicera detta med den sk pip som Jenny berättar om? Eller är jag ute o cyklar... ?
taxvalpen
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 mar 2011, 16:01

Re: Xylocain invärtes

Inläggav taxvalpen » 02 apr 2011, 22:47

Var tvungen att gå o kolla min xylocain gel som jag fått utskriven. jag tar alltid med mig den till gyn i samband med cortisoninjektionen och får den insprutad, men hur de gör vet jag inte riktigt. Men nu till min fråga: Xylocainet ligger förpackat som en spruta i 2 delar. Menar du Jenny att man ska ha ytterligare en "pip" att sätta på sprutan, för det ser inte ut att gå att sticka in den där sprutspetsen så långt. Man måste väl in en bit i urinröret menar jag. Tacksam för svar!!
taxvalpen
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 mar 2011, 16:01

Re: Xylocain invärtes

Inläggav Nina » 06 apr 2011, 08:45

Hur ofta tar du xylocain så här? Ingen risk för biverkningar om man tar det ofta? Tvättar du med något först så du inte får in bakterier? Hur länge verkar det? Ok, många frågor, men jag tycker det verkar intressant att pröva men är samtidigt lite rädd...
Nina
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 mar 2011, 18:06

Re: Xylocain invärtes

Inläggav Jenny » 13 apr 2011, 00:01

Denna "pip" jag talar om är den andra del, av plast, som kommer med gelen. Den ser stor ut, jag vet! Men det går faktiskt att föra in den en liten bit. Xylocainet verkar bedöva en rätt mycket större yta än den man lyckas komma i direktkontakt med, med gelen. Det är bara att sätta igång och öva! Jag tvättar inte underlivet på något särskilt sätt innan, men har kokat pipen i vatten innan bedövningen, eftersom jag använder samma pip tills förpackningen med gel är slut. Min kompis Sjuksköterskan säger dock att det faktiskt räcker med att tvätta den med varmt vatten och tvål. Vet inte om jag tror på det dock, vi har ju fått lära oss att minsta lilla bakterie som lyckas hitta in i urinröret kan leda till en UVI. Jag kokar alltid när jag har möjlighet. Är jag ute på stan etc tvättar jag bara pipen med vatten och tvål innan jag skrider till verket.
Taxvalpen! Nästa gång du får cortison kan du kanske be behandlaren förklara hur den gör när den bedövar. Du kan be om en spegel så att du får titta också. Jag vet inte om sjukvårdspersonal kan vara negativa till detta, men jag tror inte det. Min läkare har sagt att det är ofarligt och att inga biverkningar uppstår.
Har också funderat på att behandla mig själv med cortison, men vet inte om de skulle gå med på att skriva ut det? Det känns som att de tycker att de är rätt skillade som kan utföra denna behandling. Har funderat på att spruta in olika saker i urinröret. Läste att någon tipsade om olivolja. Har även funderat på citronsaft (ajajaj) samt någon typ av zinklösning, då det tydligen ska vara bra för prostatn. Men det känns ju lite läskigt att börja experimentera loss så där. Å andra sidan känner man ju att det inte kan bli mycket värre ändå.
Att bedöva med xylocain tror jag dock är helt ofarligt. Det känns som ett så stort steg innan man provat, men man har ju verkligen ingenting att förlora. När man kommit igång känns det som världens sjävklaraste grej. Vi är så alienerade från våra underliv, men jag tror vi kan lära oss att göra det mesta själva!
Jenny
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 apr 2011, 10:52

Re: Xylocain invärtes

Inläggav Jenny » 13 apr 2011, 00:06

Och Nina! Det verkar faktiskt väldigt länge, typ hela dagen. Ibland känns det som att kramperna kan släppa tack vare bedövningen, så då kanske man bara har slutat att ha ont när bedövningen släpper. Men jag har aldrig behövt göra det mer än en gång på en dag.
Och Birgitta! Du borde iaf prova detta, inget att förlora! Förutom den besvikelse man såklart alltid känner när något inte hjälper. Men det är vi så vana vid så det kan vi hantera!
Jenny
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 apr 2011, 10:52

Re: Xylocain invärtes

Inläggav taxvalpen » 13 apr 2011, 13:54

Tack snälla Jenny för alla fantastiska tips!
Jag ska verkligen prova detta med xylocain, kanske även olivolja, cortison och funderar också på kollodealt silver - om det är samma sak som silverklorid? En del människor dricker ju denna produkt, alltså kollodealt silver men jag är ej hundra på att det är riktigt samma sak som silverklorid. Nån som vet? Jag håller med dig jenny, man har inget att förlora - blir exeperiment sugen. Men citron låter svidigt... men berätta gärna hur det går! Men får du inte cortison av din läkare? Då kan du väl behålla en tub hemma o testa själv (brukar få tre st utskrivna på recept)
eller är den bara "knuten" till läkaren?
Skönt att kunna ha en dialog här!
taxvalpen
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 mar 2011, 16:01

Re: Xylocain invärtes

Inläggav DinaM » 08 jun 2011, 16:21

Hej! Ville bara säga att jag tycker det är jätteskillnad på receptfri och receptbelagd xylocain. Konstigt nog är det den receptfria som är den starkaste; 5%, medan den på recept är 2%. När jag använde den 5%iga (receptfria, alltså) kändes det som att underlivet skulle frätas sönder! Kanske funkar det bättre för andra, men jag ville ändå varna för det. Men den 2%iga funkar jättebra. Ska också försöka spruta in den i urinröret, efter tips här.
Känns lite meckigt, för pipen som medföljer är ju så tjock... Men man kanske kan få tag på en annan spruta...
DinaM
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 jun 2011, 16:17

Nästa

Återgå till Läkemedel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron