Vidga urinröret själv

Omfattar inlägg gällande läkemedel för kronisk uretrit.

Vidga urinröret själv

Inläggav Via vitae » 06 apr 2011, 21:46

Jag har fått lära mig att vidga urinröret själv och behandla det med Terracortil eller Dermovat salva 0,05% (max 1 g/v9. Det är jättebra att kunna styra behandlingen själv och relativt enkelt att sätta in en vanlig tapppningskateter (skrivs ut av distsriktssköterskan). Jag smörjer runt urinröret med terracortil ibland också. Viktigast är att man torkar absolut torrt runt urinröret innan man läggger på salvan/sätter in katetern. Man får ta på en handske och smörja in katern med salva för att få in den. Det är lite trixigt.Jag klämmer fast en handspegel mellan knäna för att se bra. :D
Via vitae
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 apr 2011, 21:37

Re: Vidga urinröret själv

Inläggav Birgitta » 06 apr 2011, 22:47

Fick just en fråga på bloggen om att smörja runt urinröret med cortison - något jag inte hört tidigare att man ska/kan göra själv. Intressant höra om din erfarenhet.
Hur länge har du hållit på med detta på egen hand?
Använder du både Teracortil och Dermovat - eller...?
Vems var idén? Din - eller din läkares?
Birgitta
Moderator
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 mar 2011, 18:35

Re: Vidga urinröret själv

Inläggav taxvalpen » 08 apr 2011, 09:53

Vad intressant att höra!
Det känns inte som min gynekolog alls vill tillåta mig detta. Men kanske kan kringå det och ta min utskrivna Dermovat salva och be att få kateter utskriven av en distriktsköterska. Vad är det för salva du smörjer med först sa du? Använder du xylocain också? Tänk vilken förenkling att kunna behandla sig själv!
taxvalpen
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 mar 2011, 16:01

Re: Vidga urinröret själv

Inläggav Via vitae » 14 apr 2011, 08:38

Jag använder en tappningskateter nr 16 o använder silikonhandskar. Viktigt att tvätta händerna och underlivet innan. När jag lägger på salvan smörjer jag in katetern med salvan och sedan jag satt in den snurrar jag den runt. Man kan upprepa det flera ggr om man har mycket besvär.För att sätta in katetern behöver man inte torka torrt runt urinröret,däremot om man bara ska smörja med salva utanpå. Funkar också bra men inte lika effektivt som att sätta in katetern.Dermovat används max 1 g/vecka.Terracortil ett par ggr/vecka.
Man kan också massera utinröret underifrån med ett finger i slidan under eller efter.Värt att testa om man har mycket besvär.
Via vitae
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 apr 2011, 21:37

Re: Vidga urinröret själv

Inläggav Via vitae » 14 apr 2011, 08:39

Man måste få recept på salvorna av en läkare. Jag hade läst om dermovatbehandling på nätet.
Via vitae
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 apr 2011, 21:37

Re: Vidga urinröret själv

Inläggav Birgitta » 15 apr 2011, 00:11

Hej Via vitae!
Jättespännande läsa dina inlägg.
Bara en fråga: du skriver att du hittade info om Dermovat på nätet. Var? Jag är mest bara nyfiken om vi har samma källa - eller om du hittat den någon annan väg?
Birgitta
Moderator
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 mar 2011, 18:35

Re: Vidga urinröret själv

Inläggav Joker » 15 jun 2011, 10:53

Hej! Jag fick när det var som värst svullet i urinröret, Terracortril att själv ta hemma. Jag fick en vit liten hylsa med en smal "pip" upptill att sätta på salvan, så jag själv kunde spruta in det i urinröret. Det hjälpte mig jätte mycket att på så sätt "öppna upp" urinröret och få ned inflammationen när det kändes akut.
Minns inte ordinationen på hur ofta jag kunde ta den, det är flera år sedan, men fråga er urolog. Jag har haft en sån kraftig uretrit att man fick söva mig för att kunna göra sondering, och nu känner jag knappt av mitt urinrör längre! Det är flera faktorer som spelat in på mig som gjort att jag blivit så mycket bättre med uretriten; ta Terracortil på detta sätt hemma när urinröret svullnar och krampar, få ned smärtorna. Här har jag både (inte samtidigt) sovit med TNS och använt mig av akupunktur kontinueligt under en längre tid. Jag har fått medicinen Elmiron installerat i blåsan, som stärkt upp slemhinnorna.
Ge inte upp hoppet, det GÅR att bli så mycket bättre med uretriten och få tillbaka livskvaliteten igen.
Kram till er alla från Joker
Joker
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 jun 2011, 08:40

Re: Vidga urinröret själv

Inläggav Sötmandel » 12 mar 2012, 16:24

Hej,
jag har också själv fått lägga in terracortil i urinröret. Tyvärr fungerade det inte så bra men jag fick göra på ett annat sätt än vad som beskrivits ovan. Jag fick nämligen klippa av en vanlig kateter så att den blev kortare och sedan spruta in terracortilen genom den och långsamt, samtidigt som jag sprutade in terracortil, föra ut själva katetern. I teorin skulle det göra att salvan fördelades över hela urinröret eftersom man börjar längst inifrån och sedan lägger salva längs med hela urinröret. Behandlingen fungerade inte för mig utan jag fick en urinvägsinfektion. Men jag kan ju hålla med om att det är bekvämt att göra det själv hemma. Kändes dock som om jag gjorde ett sämre jobb än vad en sköterska hade kunnat göra.
Sötmandel
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 feb 2012, 14:40


Återgå till Läkemedel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron