Dermovat

Omfattar inlägg gällande läkemedel för kronisk uretrit.

Dermovat

Inläggav taxvalpen » 11 apr 2011, 20:40

Jag undrar om det är fler än Birgitta som fått cortisonet Dermovat och vilken erfarenhet ni har fått av det?
taxvalpen
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 mar 2011, 16:01

Re: Dermovat

Inläggav Gerd » 16 apr 2011, 17:31

Jag har provat Dermovat tidigare. Fick behandling ca sex gånger i våras, ca fem gånger i höstas och nu i vår tre gånger hittills. Totalt (under en lite längre period) alltså ca 14 gånger. Tyvärr har det inte gjort min uretrit bättre. Nu har min gynekolog och jag bestämt att vi ska ta en paus i behandlingen.

Dock tror min gynekolog mycket på behandlingen och säger att hon har patienter som blivit helt bra eller bättre. Någon tydligen efter bara någon behandlingsgång. Så att det inte fungerar för mig behöver ju inte betyda att det inte fungerar på andra.

Gerd
Gerd
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 mar 2011, 19:10

Re: Dermovat

Inläggav Nina » 17 apr 2011, 09:24

Jag har fått Dermovat totalt 12ggr i olika omgångar och blivit bättre men inte bra. Tror att det till viss del kan bero på att det inte varit någon riktig struktur på behandlingarna. Mina läkare ger mig det lite halvhjärtat för att jag ber om det men de är rädda för att det är för starkt. Ingen av dem vill kontakta Annika i Dalarna för att få nytta av hennes erfarenheter och då kommer man ju inte vidare och drar inte lärdom av det hon kan. Prestige??? Känner att jag har mött tre sorters läkare. De arroganta som inte bryr sig och inte tror på att man är så sjuk, de som är ointresserade av sjukdomen och anser att den inte går att göra något åt men so ändå är snälla och gör precis bara det man ber om och de som är jätteintresserade men vill köra sitt eget race. De vill lösa gåtan själva och börjar från början och exprimenterar hej vilt. Hoppar mellan två läkare av de sorterna men känner att jag egentligen får vara min egen doktor och plocka ihop något som jag tror är bäst hos dem båda... :(
Nina
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 mar 2011, 18:06

Re: Dermovat

Inläggav ann-louise » 17 apr 2011, 09:40

Hej Gerd!

När du inte blivit hjälpt av Dermovatbehandling, vad får du då för behandling?
ann-louise
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 13 apr 2011, 09:21

Re: Dermovat

Inläggav Gerd » 17 apr 2011, 18:43

Hej ann-louise!

Tyvärr ingen behandling alls för tillfället. Vi kom gemensamt fram till att vi tar en paus men blir min uretrit mycket sämre kanske vi tar upp det igen. Jag var kanske lite väl kategorisk när jag i ett tidigare inlägg skrev att jag inte alls blev hjälpt av dermovatet. För drygt ett år sedan när jag började dermovatbehandlingen hade jag en tid haft väldigt ont. Efter några behandlingar blev det faktiskt lite bättre. Men om det var dermovatet eller de vanliga svängningar som den här sjukdomen har vet jag inte riktigt. Ibland känns det som uretriten "lever sitt eget liv" oavsett vilka behandlingar, läkemedel eller örtpreparat jag prövar. Jag har (vanligtvis) inte så våldsamma smärtor eller kramper men har å andra sidan konstant irritation och obehag och lättare trängningar. Och de besvären tycker jag inte att dermovatet har förbättrat. Mina obehag sitter ibland mer i urinröret och ibland mer i blåsan och jag är osäker på om dermovatet hjälper mot obehag i blåsan. Någon som vet?

Just nu testar jag med Membrasin och Ovesterin för att se om det kan stärka slemhinnorna och därigenom lindra. Jag tar också en tablett Detrusitol (2 mg) per dag men är osäker på om de verkligen hjälper mig (fast jag vågar heller inte sluta...).

Jag tänker inte ge upp kampen mot den här förbaskade sjukdomen!
Gerd
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 mar 2011, 19:10

Re: Dermovat

Inläggav Nina » 11 okt 2011, 13:52

En sak som är värd att tänka på när man behandlar med Dermovat eller Terracortril i urinröret är att det kan komma in salva i urinblåsan. Det verkar till och med som om detta är meningen när man behandlar blåsbotten. Problemet är att denna salva kan stanna kvar i blåsan som en liten klump och den kan i sin tur på något sätt bilda en urinblåsesten.
Har själv fått många sådana behandlingar och varje gång jag har gjort cystoskopi så har läkaren fått ta ut en sådan liten boll med en tång för att det inte ska bildas sten. Detta är inte så kul som det låter...
Tror inte att gynekologerna är medvetna om detta problemet. I alla fall inte de jag besökt. Jag får fortfarande Dermovatbehandlingar då och då när jag behöver det men är noga med att det inte ska vara för mycket, medveten om att det ändå kan innebära en ny klick i urinen. Det är bara att välja mellan pest eller kolera...
Vill inte skrämma någon, kanske man kissar ut den om man inte som jag har svårt att tömma blåsan helt och hållet. Men det kan var bra att vara medveten och kanske göra en cystoskopi någon gång om året för att kolla. Stenar bildas inte så fort och det beror tydligen också på hurdan urin man har.
Nina
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 mar 2011, 18:06

Re: Dermovat

Inläggav Sötmandel » 14 okt 2012, 21:20

Hej!
Jag ska påbörja en dermovatbehandling som jag hoppas mycket på. Mitt största problem är trängningar och jag undrar o
Ni upplevt att dermovat hjälper mot det? Trängningarna är konstanta och som allra värst precis då jag kissat. Min sexlust är nere på noll (sambon och jag har inget sexliv längre) och allt jag vill är att få det åter.

Tacksam för svar!
Sötmandel
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 feb 2012, 14:40

Re: Dermovat - varning för vestibulitpatienter

Inläggav Sötmandel » 28 okt 2012, 13:30

Hej!
Nu har jag behandlats två gånger med dermovat och det har förvärrat alla mina symptom (trängningar, sveda, ristningar) och förvärrat min vestibulit. Jag vet att många blivit hjälpta så låt inte mina erfarenheter skrämma dig. Dock så ska du inte göra denna behandling om du har vestibulit, som jag. Dessutom tycker jag att du ska fråga din läkare om eventuella biverkningar och höra om hen tror att dina slemhinnor klarar behandlingen. Mina gjorde det inte.
Sötmandel
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 feb 2012, 14:40

Re: Dermovat

Inläggav Birgitta » 30 okt 2012, 13:01

Vilken otur du har som inte tål Dermovaten....
Jag fick en ny dos igår - och har inga som helst obehag av det.
Frågade min läkare om det där med 'cortisonbollar' i urinblåsan - något jag aldrig hört talas om tidigare. Hon kände till fenomenet och hennes trick för att undvika det problemet är att hon alltid blandar cortisonet med Xylocain innan hon lägger in det.
Hon har gett mig massor med behandlingar genom åren - och jag har aldrig fått detta problem.
Birgitta
Moderator
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 mar 2011, 18:35

Re: Dermovat

Inläggav Sötmandel » 04 nov 2012, 13:04

Hej!
Ja, det kändes väldigt tråkigt att det inte fungerade och såklart var det skrämmande att symptomen förvärrades. Nu har besvären gått tillbaka ganska mycket, men det är fortfarande sämre än innan dermovatbehandlingen. Jag har en teori om varför jag reagerade såhär - nämligen att jag tror att mina besvär beror på ett svampangrepp, inte på en inflammation. Svampen heter candida och blir starkare av kortiston vilket ju gör det logiskt att alla symptom förvärrades. För att råda bukt med den svamp jag eventuellt är drabbad av har jag startat en särskild diet. Framöver har jag tänkt att förklara bakgrunden till mitt dietbyte i ett inlägg här på forumet och beskriva hur jag gått tillväga. Men det får vänta några dagar.
Sötmandel
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 feb 2012, 14:40


Återgå till Läkemedel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron