Doxyferm

Omfattar inlägg gällande läkemedel för kronisk uretrit.

Doxyferm

Inläggav taxvalpen » 20 apr 2011, 14:48

När man googlar på urinrörskatarr/uretrit kommer det ofta upp ett antibiotika förslag vid namn Doxyferm. Antibiotika brukar ju aldrig bita på uretrit men jag undrar om någon har testat och isf med vilket resultat?
taxvalpen
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 mar 2011, 16:01

Re: Doxyferm

Inläggav Nina » 20 apr 2011, 19:19

Har ätit Doxyferm flera gånger och det har inte hjälpt. Men enligt min läkare så kan det vara tillräckligt för att hjälpa en del medan andra måste få vidgning+kortison+massage. Anledningen till att Doxyferm kan funka är att det går ut i vävnaderna och inte bara i blåsan som vanlig uvi-antibiotika. Man räknar då med att uretriten är orsakad av bakterier som sitter i körtelgångarna. Men har man inte det så hjälper ju inte antibiotika. Har också hört att det finns en antiinflammatorisk del i Doxyferm, vilket gör att den verkar på dubbla sätt.
Ciprofloxacin och Amimox är andra antibiotikasorter som används för uretrit, beroende på vilken sorts bakterie man har. Amimox blev jag bättre av, men sämre igen så fort jag slutade. Vill inte tänka på att det skulle kunna vara så att jag har en bakterie gömd någonstans som är resistent mot antibiotika även om den blir lite trött medan jag äter det :?
Nina
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 mar 2011, 18:06

Re: Doxyferm

Inläggav taxvalpen » 20 apr 2011, 20:41

Tack snälla för ditt långa o utömmande svar! Tror du att det kan vara möjligt om man växlat mellan Furadantin o Selexid (och blivit resistent mot dessa) att man då trots allt kan bli bra av en annan sorts medicin?
taxvalpen
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 mar 2011, 16:01

Re: Doxyferm

Inläggav Nina » 21 apr 2011, 21:20

Vill bara börja med att säga att jag har ingen medicinsk utbildning utan svarar bara utifrån min erfarenhet som patient och efter vad jag har läst medan jag försökt hitta behandlingsmetoder.
Vet du om det är uvi eller uretrit du har eller har du liksom jag båda problemen? Du kanske skulle göra en odling för att se om och i så fall vilka bakterier du har. Visserligen är odlingarna inte hundraprocentigt tillförlitliga men det är ju den enda metod man har. Om jag förstått saken rätt så verkar Furadntin och Selexid enbart i blåsan och inte särskilt brett. Finns sidor på nätet där man kan läsa vilka bakterier som är känsliga för vad. Om man inte blir bra från uvi av dessa brukar man gå vidare till någon av den sk bredspektrumantibiotikan som tex Ciprofloxacin, som slår ut fler sorters bakterier och går ut i blodet. Då brukar man bli bra om det är uvi, särskilt om man inte ätit det förut. Konstigt att din läkare inte föreslagit det. Är det uretrit du har ont av så är det ju som bekant svårare att komma tillrätta med.
Nina
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 mar 2011, 18:06

Re: Doxyferm

Inläggav taxvalpen » 21 apr 2011, 21:30

Tack Nina, förstår att det blir lite förvirrat med mina frågor. Saken är den att jag lider av uretrit, men är förnärvarande inne i ett mkt bra skov, (kanske tack vare 10 Dermovatbehandlingar). Men troligtvis så har min dotter 15 år fått detsamma, men verkar omöjligt att reda ut , inga bakterier men vita blodkroppar, men den stora skillnaden mellan oss är att hon mår bra NÄR hon äter antibiotika men på mig är det helt verkningslöst. Ska be att få prova Doxyferm el kanske ännu hellre Ciproflovaxin. Just nu provar hon Trimetoprim som jag förstår är något vassare än de vanliga Selexid och Furandantin. Tack för dina tankar! Skönt att få ventilera.
taxvalpen
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 mar 2011, 16:01

Re: Doxyferm

Inläggav Nina » 22 apr 2011, 08:37

Lider med dig och din dotter! Det allra värsta är ju när ens barn inte mår bra. Men med den erfarenhet du själv har av sjukdomen så kommer hon ju att få hjälp i tid om det skulle vara uretrit. Och har då säkert alla möjligheter att bli frisk! Är det uvi så går det säkert över med starkare antibiotika. Ge inte upp om hon inte svarar på Trimetoprim. Det är inte så jättestarkt och många bakterier har utvecklat resistens mot det eftersom det har använts så jättemycket under många år. Doktorn vill nog bara testa, och har ni tur så hjälper det. Om inte, kommer hon säkert att bli frisk om hon får en bredare sort. Det svåra är väl just nu att få rätt diagnos. Och att det gör så ont under tiden... Håller tummarna för er!
Nina
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 mar 2011, 18:06

Re: Doxyferm

Inläggav taxvalpen » 22 apr 2011, 10:18

Tack snälla Nina, dina ord värmer. Problemet är att hon bara har vita blodkroppar och ej bakterier, men hoppas ändå att få testa en starkare antibiotika tex ciproxin eller Dyxoferm.
taxvalpen
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 mar 2011, 16:01

Re: Doxyferm

Inläggav blomknopp » 25 jun 2011, 22:15

Vi måste lära oss att läsa på FASS.se där medicinerna beskrivs även för icke sjukvårdsfolk. Resistenta mediciner tas bort från marknaden men man vet aldrig vilka nästa som är på tur. Lexinor = Norfloxacin försvann för nåt år sen p-g- av resistens.
blomknopp
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 jun 2011, 20:54


Återgå till Läkemedel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron