TNF alfablockerare

Omfattar inlägg gällande läkemedel för kronisk uretrit.

TNF alfablockerare

Inläggav Nina » 10 dec 2011, 12:07

Pratade med med en smärtläkare som berättade att man börjar tala om att använda läkemedel som tidigare fungerat fantastiskt bra mot reumatiska sjukdomar, Crohns, ulcerös kolit och psoriasis, till patienter med kroniska uro-gyn sjukdomar och prostatit. Man tror mer och mer att många fall av dessa är autoimmuna reaktioner och då borde denna medicin fungera lika bra på oss.
Den hämmar kroppens immunförsvar som angriper vävnader i kroppen och orsakar inflammationer. Har sett en sida där man studerat medicinen på IC patienter och de blev mycket bättre. Relativt få kände av biverkningar.

Det är ändå en rätt tuff medicin så det beror ju på hur stora problem man har. Biverkningar kan vara andra infektioner och kanske t om ökd risk för cancer. Har läst lite i en del forum för reumatiker och där verkar inte så många ha biverkningar utan de är överlyckliga för att de blivit så mycket bättre. En del blir till och med bra.

Läkaren tyckte absolut att jag borde ta upp detta med min urolog och prova. Men i nuläget har jag så lite besvär att jag inte känner för det. Skulle jag bli sämre ska jag absolut göra det.
Nina
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 mar 2011, 18:06

Re: TNF alfablockerare

Inläggav Birgitta » 10 dec 2011, 13:16

Hej Nina!

Det här är fantastiskt intressant!!!

Jag har redan pratat med min läkare om samma sak. Så här är det: jag har en bekant i min närhet som i unga år drabbades av Morbus Chron. Mot detta fick han Salazopyrin - som han dessutom hade turen att tåla bra - annars hade det blivit påse på magen.

Denna Salazopyrin åt han i flera år - och blev till sist helt frisk!!! Har inte ätit medicinen på över 15 år nu och är helt bra.
Jag tog upp det här med min läkare i somras. Morbus Chron är ju en inflammation i tarmarna - kanske skulle denna Salazopyrin fungera lika bra på inflammation i urinröret??
Hon hade inte hört om det du skriver om, men hon var villig att låta mig testa. Även jag mår för tillfället ganska bra så jag ligger lite lågt just nu. Men kommer jag in i ett längre tråkigt skov, då kommer jag att testa. Under noggrann uppföljning av min läkare, så klart.
Birgitta
Moderator
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 mar 2011, 18:35

Re: TNF alfablockerare

Inläggav ann-louise » 12 dec 2011, 10:50

Hej!
Mycket intressant information ni skriver.
Nina fick du några "tips" om antiinflammatoriskt läkemedel från din smärtläkare. Förstår att många av oss äter det men av olika sorter, om ev något är bättre för just vår sorts inflammation.
Härligt att höra att ni mår så mycket bättre. Ger hopp!
ann-louise
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 13 apr 2011, 09:21

Re: TNF alfablockerare

Inläggav Nina » 12 dec 2011, 19:56

Hej Ann-Louise!

Alla verkar ha sin egen uppfattnig och säger olika. Just denna läkaren tycker inte att de vanliga antiinflammatoriska är särskilt effektiva. Åtminstone inte i relation till biverkningarna. Själv har jag inte märkt någon nytta varken med Naprosyn eller Arcoxia, så jag var inte så intresserad att jag frågade mer om det. Men som sagt, det är vad just denna läkaren tycker. Om det hjälper eller inte varierar nog med orsaken till urinvägsproblemen man har. Tror inte det bara finns en sanning. Varken om orsaken till vår sjukdom eller vilken behandling som är bäst.

Ska försöka ta reda mer om den andra medicinen. Tror inte att det är någon ofarlig lek att dämpa immunförsvaret. Men är man riktigt dålig kan man nog känna att det är värt risken. Men då måste det förstås också finnas en kunnig läkare som följer upp det hela noggrant.
Nina
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 mar 2011, 18:06


Återgå till Läkemedel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron