Nypon

Omfattar inlägg gällande hälsokost vid kronisk uretrit.

Nypon

Inläggav Yotsuba » 23 jan 2014, 19:42

Jag har sedan en vecka tillbaka börjat med Risentas Nyponskal innan jag själv kan plocka och rosta till sommaren. Det finns att köpa i en del livsmedels butiker och hälsokostbutiker. 30 kr för 220 g, jag tar upp till tre skedar nyponskal varje dag.

Jag har googlat runt och fann denna intressanta artikel om nyponens effekt!

Man anser att nypon är lika effektivt mot urinvägsinfektion som tranbär. Tack vare sitt höga innehåll utav fytokemikalier så stärker nyponet immunförsvaret i kroppen och hjälper till att behålla cellerna unga. Nyponet har sedan länge använts för att bygga upp och rensa kroppens bindväv i t.ex. ådersystemet och för att stödja elasticiteten i bl.a. benen, hjärnan och hjärtats ådror.

Nyponet hjälper även till att gynna pigmenteringen i huden, vilket ger den perfekta solbrännan, den ger huden lyster och spänst, hjälper till vid muskelkramper, stoppar fettinlagring i ådror, hämma tumörer, verkar körtelbefrämjande, lindrar vid urinblåsbesvär, är blodrenande, lindrar vid kolik, stärker ditt immunförsvar som sedan ger ett ökat skydd mot bakterier, virus, hals- och kroppsinfektioner och ständigt återkommande förkylningar.

Dessutom reglera nypon matsmältningen, blodtrycksfall, öronproblem, emfysem, piggar upp, verkar svagt febernedsätta, lindrar vid migrän, hjärtarytmi, väderspänningar, tar bort hemorrojder, psoriasis, PMS, ledvärk, humörsvängningar, munsår, halsont, hämmar överdriven törst och verkar läkande vid tillfällig eller kronisk inflammationstillstånd, nypon ger även ökade träningsprestationer och ger ett skydd mot idrottsskador och mycket mera.

Förr så använde man nypon inom folkmedicin för att motverka skörbjugg, som kan uppstå när man lider av C-vitaminsbrist. Det har sedan länge även använts mot förstoppning, trötthet, ledbesvär, tarmfickor, emfysem, öronproblem, hemorrojder, besvär med urinblåsan, kolik, stelhet, problem med rygg, ben, fötter, nacke. Men nypon har inte bara använts på människor, det användes även till hästar för att höja deras immunförsvar, för broskbildning och som en antiinflammatorisk verkan osv.

Om vår uretrit är en inflammation, då borde detta också kunna hjälpa oss!!??

Nypon sägs även lindra ledvärk och det är galaktolipiden GOPO, ett ämne som finns i nypon som har en antiinflammatorisk verkan som hjälper till att lindra värken. GOPO består utav fettsyror och sockerarter Lokalt så verkar nyponpulvret så att de vita blod kropparna inte kan rusa lika fort till inflammationen och därmed så minskar svullnaden och värken. Detta gör så att man blir rörligare och får mindre värk.

Olika studier har visat att man med ett dagligt intag av nyponpulver minskar ledvärk som t.ex. artros och artrit. Och forskarna tror att nyponpulvret verkar lokalt genom att minska de vita blodkropparnas väg mot inflammationen. När blodkropparna rör sig långsammare så minskar även smärtan och svullnaden och lederna blir då rörligare.

Tips på hur man kan förstärka nyponets goda effekt:
Man kan t.ex. tillsätta gurkmeja i nyponpulvret, när man vill indra vid ledvärk och inflammationer, eftersom att gurkmeja verkar antiinflammatoriskt. Även vallört, som ökar ledvätskan och detta stimulerar cellsäckarna runtomkring ledkapslarna.

Jag själv har även börjat få värk i vissa delar av kroppen från och till. Mestadels i min högra hand. Kanske kan detta hjälpa mig, jag kommer uppdatera er i vilket fall igen!


overleva-uretrit.bloggplatsen.se
Yotsuba
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 03 sep 2012, 22:13

Re: Nypon

Inläggav Birgitta » 25 jan 2014, 12:31

Intressant!! Nyponpulver skall inhandlas vid mitt nästa Sverige-besök!! Ska leta i butikerna här nere också - hoppas google har en bra översättning på nyponpulver....
Birgitta
Moderator
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 mar 2011, 18:35


Återgå till Hälsokost

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron