Hiprex

Omfattar inlägg gällande läkemedel för kronisk uretrit.

Hiprex

Inläggav taxvalpen » 10 apr 2011, 12:33

Är det någon som vet varför Hiprex är så svårt att få utskrivet? Detta fick jag förr av min husläkare men nu verkar det stört omöjligt med de nya kontakter jag haft. Hiprex hjälpte mig att bryta en ond cirkel av vanliga UVIier. Har letat på nätet också men verkar ej få säljas inom EU. Ändå får ju vissa preparatet utskrivet här.
taxvalpen
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 mar 2011, 16:01

Re: Hiprex

Inläggav Birgitta » 10 apr 2011, 19:58

Det här är egentligen inget svar på din fråga - mer en reflexion.....
Om man söker på www.fass.se så finns Hiprex fortfarande kvar - utan någon kommentar om att det inte får säljas inom EU - så det verkar ju märkligt.
Jag vet inte varför dina läkare tvekar att skriva ut det. Det är flera kvinnor som berättat att dom äter Hiprex - men flera har också funderat på lämpligheten att äta det under en längre period. Kanske mår slemhinnorna inte så bra av att konstant utsättas för Hiprex. Kan vara en anledning till läkarnas tvekan.
Min egen erfarenhet av Hiprex är följande: den första urolog jag hamnade hos sa alltid åt mig att äta Hiprex i tre dagar efter varje sondering - för att motverka eventuella bakterieangrepp i samband med behandlingen. Jag tror att det var en ren säkerhetsåtgärd och inget som min nuvarande läkare ber mig göra - så jag har inte ätit Hiprex på tio år.

Vad får du för svar när du ber om Hiprex? Dom ger dig väl (förhoppningsvis) en vettig anledning till att dom inte skriver ut det åt dig.
Birgitta
Moderator
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 mar 2011, 18:35

Re: Hiprex

Inläggav taxvalpen » 10 apr 2011, 20:01

Inte direkt nåt vettigt svar. Den senaste läkaren sa bara rakt ut "Det är helt världelöst" fastän jag försökte påpeka att jag blivit hjälpt av det för 15 år sedan...
taxvalpen
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 mar 2011, 16:01

Re: Hiprex

Inläggav blomknopp » 25 jun 2011, 22:20

Vi med uretrit ska inte ha Hiprex el C-vitamin inte heller Tranbärsprodukter enl. senaste uppdateringen från forskningen-sagt av urolog på SÖS-akuten 22/6 2011.
blomknopp
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 jun 2011, 20:54

Re: Hiprex

Inläggav blomknopp » 25 jun 2011, 22:22

Hiprex måste finnas kvar för dom som har fel PH på sin urin. För högt PH gör att bakterier trivs.
blomknopp
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 jun 2011, 20:54

Re: Hiprex

Inläggav Nina » 23 okt 2011, 18:09

Fick veta något om Hiprex som gjorde mig kallsvettig. När Hiprex kommer till urinblåsan omvandlas den till Formaldehyd, ett starkt irriterande, cancer- och allergiframkallande ämne! Likadant är det med Aspartam som finns i nästan alla osötade och lättsötade livsmedel. Jag har ätit rätt mycket av båda under ett antal år, kanske inte så konstigt att mina urinvägar är känsliga och irriterade. Eller att jag är överkänslig mot viss mat och att det lindrar både med allergimedicin och bikarbonat som gör urinen mindre sur... Känner mig så lurad, man borde ju få veta sådant så att man själv kan ta ställning till om man vill äta en medicin eller inte. Man litar ju på sin doktor!
Nina
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 mar 2011, 18:06

Re: Hiprex

Inläggav Birgitta » 24 okt 2011, 07:47

Urk!!
Min första urolog sa alltid åt mig att ta en Hiprex om dagen i tre dagar efter varje sondering - för att förebygga eventuella bakterieangrepp efter behandlingen. Och jag antar att i så små doser kan nyttan vara större än risken. Men jag har förstått av mail och kommentarer att det är många som äter Hiprex mer eller mindre kontinuerligt. Och om Ninas information stämmer så bör man nog ompröva det.

Det Nina skriver om Aspartam gör mig bekymrad - hos oss går det nästan en flaska Fun Light i veckan - och när jag efter att ha läst Ninas inlägg kikade på flaskan så står där mycket riktigt Aspartam i innehållsförteckningen.
Nu blir det vatten för mig i fortsättningen!

Nina: var har du hittat informationen?
Birgitta
Moderator
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 mar 2011, 18:35

Re: Hiprex

Inläggav Nina » 25 okt 2011, 11:34

Den informationen finns överallt på nätet. I Fass står det under Hiprex/ Farmakodynamik. Sen kan man ju googla på Formaldehyd för att se vad det är. I NE står att det är starkt slemhinneirriterande och framkallar överkänslighetsreaktioner. Vad gäller Aspartam finns det också massor av länkar, bl a en till en läkare som skrivit till Livsmedelsverket om Aspartam. Se tillägget till brevet längre ner. http://doctorjaan2.wordpress.com/2010/0 ... -aspartam/
Som vanligt finns det ju mycket mer skrivet på engelska. Det är bara att googla på. Aspartam+Formaldehyd, Hiprex+Formaldehyd, Hiprex+ dysuri, Hiprex+ dysuria. Aspartam desease, Aspartam+IC, Aspatam+dysuria. Jag skickar inga länkar, ni hittar massor om ni söker. Dysuri definieras i NE som "Smärtsam, försvårad vattenkastning med täta trängningar"..."förekommer vid blåskatarr och inflammationer i urinröret". Någon som känner igen sig?
Även om man får ta många larmrapporter med en nypa salt och att man får tänka på att alla kanske inte är så seriösa (Hur vet jag tex att den läkaren jag länkar till verkligen är läkare?) så finns det så mycket som sammantaget gör att jag inte tänker käka Formaldehyd i fortsättningen...
Alla som någon gång varit med i Viktväktarna har ju fått lära sig att ersätta socker med sötningsmedel, många tar det i kaffet, diabetiker använder det, så det är mycket vanligare än man tror. Även i en del mediciner.
I svenska Fass står det att Hiprex kan ge irritation i blåsan men på engelska sidor står det också smärtsamma och frekventa urineringar. En följd av irritation i blåsan såklart, men man tänker inte så mycket på vad det innebär när det står så kortfattat.
Nina
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 mar 2011, 18:06

Re: Hiprex

Inläggav PainSucks » 09 apr 2012, 20:38

Tackar för tipset om Hiprex. Jag går på det nu och valde att omprova det. Men jag kommer inte ta en enda tablett till =/ För jag får ont och springer mera på toa när jag gå på de, därför jag bara valt att ta de på kvällen/natten..
PainSucks
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 21 mar 2012, 23:52


Återgå till Läkemedel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron