Vilket läkemedel skall man välja?

Omfattar inlägg gällande läkemedel för kronisk uretrit.

Vilket läkemedel skall man välja?

Inläggav Aja » 12 mar 2012, 21:15

Jag har hittills klarat mig helt ok på Ipren när inflammationen blossat upp, men nu räcker inte det. Vet inte vilket läkemedel jag skall be min gynekolog att skriva ut? Har tidigare inte velat ta någonting annat än Ipren, men nu står jag inte ut längre. Behöver någonting som verkar bättre! Vad är era erfarenheter av olika läkemedel, vilket skulle ni rekommendera?
Aja
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 07 mar 2012, 22:11

Re: Vilket läkemedel skall man välja?

Inläggav Svampen » 13 mar 2012, 19:47

Här vet jag många som får störst effekt av Ditropan. Andra mediciner som vissa svarar på är Doxyferm som är ett antibiotikum av bredare slag. En helt annan medicin är Attarax som egentligen är mot nässelfeber och allergi, men en del upplever att värken stillas av den. Arcoxia är ytterligare en medicin som egentligen är mot reumatism men man har ju sett vissa kopplingar mellan reumatism och uretrit.
Smärstillande som funkar för mig är Tradolan men alla får ej effekt av den. Hoppas du hittar något som hjälper dig!
Svampen
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 maj 2011, 15:30

Re: Vilket läkemedel skall man välja?

Inläggav Aja » 21 mar 2012, 21:20

Jag upplever ingen smärta, mitt störta bekymmer är sveda, stickningar, irritation och trängningar! Är det Ditropan som gäller då eller?
Aja
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 07 mar 2012, 22:11

Re: Vilket läkemedel skall man välja?

Inläggav frallamedost » 21 mar 2012, 23:36

Alltså, jag är nog en av de största promotarna av ditropan. Det är dock ingen akutmedicin, som ipren kan klassas som.
Har du gjort någon flödesmätning? Då får du kissa i en speciell toalettstol som mäter trycket du har när du kissar (uroterapeuter brukar ha en sådan).
Det ditropan gör är att minska det trycket i alla fall, och låter din blåsa slappna av och ta det lugnt. Vissa läkare verkar dock fast bestämda om att det bara kan hjälpa mot blåsproblematik, fast mina läkare (och jag själv) är övertygad om att det hjälper urinröret en hel del också. Det har hjälpt mig en himla massa. Dock så är ditropan en medicin som används som mest traditionellt mot urinläckage, och just blåsproblematik, vilket kan få många läkare att sätta sig på tvären.

Stickningar, irritationer och sveda är ju en form av smärta, om man ska vara petig, och jag tror absolut att det kan hjälpa. Dessutom hjälper det sjuuuuukt mycket mot trägningar!!

Dock är det heeeeelt klart worth a try. Jag, som kan räkna antalet timmar per år jag är helt smärtfri, blev 100% fri från min uretrit i ungefär 6 månader på det här.

Jag har skrivit mer om ditropan här: http://urinrorskatarr.blogg.se/2012/mar ... nin-2.html
frallamedost
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 sep 2011, 23:26

Re: Vilket läkemedel skall man välja?

Inläggav yodie » 16 aug 2014, 12:11

Hittills har jag endast provat Arcoxia och tycker det fungerat bra under mina skov. Rekommenderar det som en bra start.

Dock har vanliga värktabletter som Ipren eller Alvedon aldrig fungerat..
yodie
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 maj 2014, 23:13


Återgå till Läkemedel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron