AZO-standard

Omfattar inlägg gällande läkemedel för kronisk uretrit.

AZO-standard

Inläggav Nina » 07 apr 2012, 11:44

På IC-Network rekommenderar många en medicin som heter AZO-standard. Det är en receptfri, smärtstillande medicin som bedövar de nedre urinvägarna. Man kan skicka efter den, men så motiverad har jag inte varit. Men när min man var i USA nyligen bad jag honom köpa en ask.

Igår blev jag riktigt dålig med jättejobbig smärta. Vi skulle ha gäster - panik! Tog två piller och efter ungefär en halvtimme var smärtan helt borta! Poff! Effekten höll i sig ca 4 timmar sedan började det kännas igen men inte lika illa.

Man kan ta den 3 ggr/dag men inte för ofta, max 2 dagar i rad enl förpackningen.Den är inte så bra för njurarna tydligen. Men som nödmedicin är det ändå underbart om något receptfritt kan hjälpa. Den har ju inte alls de kraftiga (ibland farliga) biverkningar som Tramadol, Citodon och Ketogan har. Ingen risk för beroende heller. Den rekommenderas av AUA som förstastegsbehandling av IC. Den hjälper mot smärta (inte mot bakterier) vid uvi och vid användning av kateter. Många använder den under längre tidsperioder men då bör man göra det under läkarkontroll. Men som med så mycket annat - det hjälper en del medan andra inte märker någon effekt alls.

En väldigt skum biverkan är att urinen blir orangeröd, men det ska vara helt ofarligt. Och det går att leva med... Ska nästan bli spännande med nästa smärtanfall för att se om den hjälper lika bra då också. ;)
Nina
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 mar 2011, 18:06

Re: AZO-standard

Inläggav Birgitta » 07 apr 2012, 17:02

Spännande!! Du är helt suverän på att hitta grejer på nätet.....

Jag åker till Houston om två veckor - ska definitivt försöka hitta detta preparat.
Birgitta
Moderator
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 mar 2011, 18:35

Re: AZO-standard

Inläggav Bus » 11 apr 2012, 23:24

Wow! Låter fantastiskt. Ska jag garanterat kolla upp också.
Du kanske får bli återförsäljare till oss andra. Kanske kan du kränga lite till oss på Uretritträffen ;)
Bus
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 mar 2012, 04:51

Re: AZO-standard

Inläggav Nina » 13 apr 2012, 09:59

Ska höra med min man om han vill ta en extra resväska med tabletter nästa gång ;) ... Nej men det går nog att skicka efter via IC-Network rätt enkelt.
I natt var jag dålig igen och tog en dos. Jag hade kraftigare smärtor, så denna gången tog det längre tid innan det verkade. Men det dämpade rejält så jag kunde somna efter ett par timmar. Precis som förra gången upplever jag att jag är bättre även när den slutat verka. Det lugnar kanske ner hela processen på något vis. Det står på asken att det hjälper lätt till måttlig smärta. Det finns en starkare variant men den är receptbelagd så den kommer man inte åt :( Synd att man inte kan äta den jämt. Ska fråga min doc på tisdag, hur ofta man kan ta den. Tyvärr lär jag väl bara få veta vad han TROR...
Tråkigt nog har jag ingen möjlighet att komma på uretritträffen, men hoppas att ni berättar mycket om vad ni kommer fram till.
Nina
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 mar 2011, 18:06

Re: AZO-standard

Inläggav Birgitta » 13 apr 2012, 11:43

jag hade också velat ha detta preparat i natt - och igår - och idag...... nu.......
Birgitta
Moderator
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 mar 2011, 18:35

Re: AZO-standard

Inläggav Nikke » 14 apr 2012, 12:03

Blev väldigt nyfiken på den medicinen. Kollade dock i Wikki vad det var för substans och då blir man lite rädd. Alldeles för många biverkningar som är läskiga
http://en.wikipedia.org/wiki/Phenazopyridine
Det finns ett smärtstillande preparat i Sverige som heter fenazon säljs under namnet Koffazon. Det verkar inte alls vara samma preprarat men är kanske besläktat- har ej kollat upp det ännu och ej testat preparatet.
Nikke
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 feb 2012, 00:38

Re: AZO-standard

Inläggav Birgitta » 14 apr 2012, 14:08

Aldrig får man vara glad länge.....

Jag läste på länken du skickade med - och man ska nog vara lite försiktig.
Å andra sidan brukar jag ibland resonera så här: om man i USA - ett land där man kan stämma företag för i princip vad som helst - kan köpa det receptfritt. Då kan det ju inte vara livsfarligt i alla fall - tror jag.
Eller klarar sig företagen från stämningar så länge dom har rabblat upp alla tänkbara biverkningar - och att man då får skylla sig själv om man ändå tar medlet?

Jag köper nog med mig en laddning nu när jag åker dit - så får jag se om jag vågar prova någon gång.
Birgitta
Moderator
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 mar 2011, 18:35

Re: AZO-standard

Inläggav Nikke » 15 apr 2012, 11:45

Ja du resonerar lite som jag har gjort också. kan man tillåta det i USA så.......
Och som sagt att när besvären är som jäkligast så vill man ju dö och då är det värt att "ta gift". Jag skall fundera lite till på det, om jag skall anskaffa det. Verkar dock inte som det går att beställa det online till europa. En drugstore dom länkade till levererade bara inom USA.
Nikke
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 feb 2012, 00:38

Re: AZO-standard

Inläggav Nina » 15 apr 2012, 11:54

Nej, det kan aldrig vara tal om att använda medicinen särskilt ofta, utan just som nödmedicin. Vid tillfällen då man bara MÅSTE kunna fungera. Kanske några gånger om året eller så. Jag har testat den två gånger på kort tid bara för att jag ville veta om jag verkligen kan lita på att den funkar och det verkar ju så för min del. Tänker som ni att en receptfri medicin i ett land som USA inte kan vara SÅ farlig. Men har läst om en del som använt den dagligen i många år och det skulle jag aldrig våga. Biverknigslistorna för Tramadol, Lyrica och annat som vi får utskrivet är ju också rätt läskiga, men alla får dem ju inte.

Men AZO hade varit guld värd vid tex min sons bröllop där jag var helt förbi av smärta och kämpade för att bara kunna finnas med och fick bli hemskjutsad efter halva festen ungefär. Eller om man ska resa någonstans. Tryggheten att veta att det finns något man kan ta, kan ju göra att man slappnar av och inte behöver ta den ens.

Jag är faktiskt mest rädd för en biverkan som inte finns omnämnd. Jag som misstänker att Hiprex utlöste min sjukdom är jätterädd att AZO skulle kunna utlösa fler allergiska reaktioner eller skada blåsfodret på något sätt. I alla fall har det faktum att urinen blir rödfärgad ett dygn efter två små tabletter, visat mig att ALLT som man stoppar i sig, alla tillsatser, färgämnen och kemikalier som finns i mat och godis inte försvinner någonstans på vägen utan går ut i urinen och slemhinnorna i blåsa/urinrör blir utsatta för dem. Det motiverar mig ännu mer att äta så "ren" mat som möjligt.

Wikipediasidan säger ju att AUA rekommenderar den. Men jag har inte lyckats hitta källan till det. Ska till till min urolog på tisdag och fråga honom. NÅGOTmåste han väl veta i alla fall...
Nina
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 mar 2011, 18:06

Re: AZO-standard

Inläggav Birgitta » 20 apr 2012, 13:02

Nu har jag skaffat läkemedlet. Ska jag vara ärlig köpte jag den lite billigare varianten - Walgreens egen variant.
Det är exakt samma verkande substans, samma styrka och det står i princip exakt samma sak på paketet.
Dom kallar sin variant för 'Urinary Pain Relief' - bara det. Ett smärtstillande medel avsett för urinvägarna!! Varför finns inte detta i Sverige??

Medlet är - enligt paketet - avsett att användas mot smärtor i samband med en UVI, alltså en infektion som man får antibiotika emot. Och skall inte tas mer än två dagar i rad utan kontakt med läkare. Om antibiotikan mot UVI´n fungerar så brukar ju smärtan lägga sig ganska snart - så det är väl logiskt.

Men tydligen fungerar den på smärta generellt i urinvägarna.

Nina hade ju hittat läkemedlet på en IC-sajt, och där finns tydligen folk som ätit det under längre perioder. Biverkningslistan är inte så kul - men för bara några dagar tror jag inte det är så farligt - om man inte har otur och visar sig vara extra känslig för den verkande substansen. Och det vet man ju inte innan man provat.

Nina som testat skrev att dels försvann smärtan för några timmar - men att själva skovet också kändes lugnare när läkemedlet upphörde att verka.
Troligen inget som botar en inflammation, men att kunna få lindring när det är som värst är ju inte dumt.
Som Nina skriver - bara vetskapen att det finns något som man kan ta mot den kraftiga smärtan gör att man blir lugnare.

Det är ju ett av problemen med denna uretrit - man vet aldrig när det slår till och det är jättesvårt planera aktiviteter.

Läkemedlet säljs i förpackningar om 30/32 tabletter och rekommenderad dosering är 2 tabletter, 3 gånger dagligen - max i två dagar. Dvs max 12 tabletter i en omgång.

Om det finns intresse kan jag köpa med mig hem ett litet lager.....
Birgitta
Moderator
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 mar 2011, 18:35

Nästa

Återgå till Läkemedel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron