Botox

Omfattar inlägg gällande läkemedel för kronisk uretrit.

Botox

Inläggav Svampen » 06 okt 2012, 19:28

Min nya gynekolog berättade för mig att det mest effektiva behandlingen mot uretrit är botox. Man injicerar det i urinröret genom cystoskop. Visserligen går det ur kroppen efter ett tag och man måste fylla på, men då kan man ju också få känna om man trivs med behandlingen. Botox är ju inget "nyttigt" precis men vad gör man inte vid ständig smärta? Tyckte att det lät som ett bra alternativ och undrar om andra har någon erfarenhet av det?
Svampen
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 maj 2011, 15:30

Re: Botox

Inläggav DinaM » 22 okt 2012, 15:56

Förlåt men... botox i urinröret? Blir man inte inkontinent då? Min läkare sa att det fanns risk för det när jag föreslog det för några år sedan...
DinaM
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 jun 2011, 16:17

Re: Botox

Inläggav Svampen » 22 okt 2012, 20:42

Eftersom botox får muskeln att slappna av finns det risk att slutmuskeln blir förslappad och det kan vara svårt att kissa men detta är tydligen väldigt individuellt. Får man svårigheter att tömma sig själv kan man få hjälp med kateter. Annars finns det smärtblockader som också ges i botoxform. Detta är den vanligaste behandlingen i USA men här måste man ha provat allt annat först och det är ändå ingen garanti att man kan få det :-(
Svampen
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 maj 2011, 15:30

Re: Botox

Inläggav Birgitta » 12 mar 2013, 10:25

Läser i SvD idag att Läkemedelsverket godkänt Botox för behanding av urininkontinens till följd av överaktiv blåsa.

Om det botar uretrit tror jag kan diskuteras, dvs om det läker ut en inflammation.
Jag vet att det finns olika skolor (och jag är bara en lekman) men i min värld finns det inte likhetstecken mellan överaktiv blåsa och uretrit. Dvs jag tror man kan lida av överaktiv blåsa UTAN att ha en fullt utvecklad uretrit, dvs en inflammation i urinröret och/eller urinblåsans botten, som ger kraftiga smärtor och kramper - förutom täta trängningar.

Men om Botox kan lindra ett av de symptom man kan drabbas av vid uretrit så är väl det bra.
Birgitta
Moderator
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 mar 2011, 18:35


Återgå till Läkemedel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron