Kalk mm

Omfattar inlägg gällande hälsokost vid kronisk uretrit.

Kalk mm

Inläggav Nina » 15 apr 2011, 15:01

Har hittat info som kan vara bra att känna till när det gäller användandet av hälsokostblandningar som ska höja phvärdet i urinen. Började ta det för ett tag sedan och blev lite bättre men inte bra. Hade fortfarande en svidande smärta/irritation och svårt att gå och stå. Så hittade jag uppgifter om att Kalium som ingår i de flesta sådana blandningar kan vara mycket irriterande för slemhinnorna i blåsan. Personer med Interstitiell Cystit ska tom undvika alla frukter och grönsaker som innehåller mycket kalium för att det ökar deras smärtor och tränger in i ytskiktet på blåsan och ställer till det. Ett sätt att testa om någon har IC är att spruta in kaliumblandning i blåsan och se om det gör ont. (En smula barbariskt tycker jag) Nu har jag inte IC men uretrit är ju också inflammerade/skadade slemhinnor så jag tänkte att det är nog inte jättnyttigt med kalium i stora mängder. Så jag har gjort en egen mix med bara kalk och bikarbonat och har blivit otroligt mycket bättre efter det!
Nina
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 mar 2011, 18:06

Re: Kalk mm

Inläggav svipp » 15 apr 2011, 21:10

Hur gör du blandningen av kalk ock bikarbonat,och vilken mängd av de olika preparaten?
svipp
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 mar 2011, 14:41

Re: Kalk mm

Inläggav Nina » 15 apr 2011, 21:43

Köpte Kalcipahos (utan d-vitamin), Natriumbikarbonat på Apoteket och magnesiumtabletter i Hälsokost. Tar 2 kalktabletter, 4-5 Natriumbikarbonat och 1 magnesium per dag. Det blir ungefär samma mängd som i kalkblandningen jag köpte på Hälsokost. Min läkare vet om att jag tar det och ska kolla saltbalansen i blodet ibland. Det kan finnas en liten risk för njursten som man måste vara medveten om också. Jag har ätit detta i några veckor så det är egentligen för tidigt att utvärdera det men det har varit de bästa veckorna jag haft sedan jag blev sjuk. Men det kan ju svänga igen. Skrev ju för att jag ville varna för Kaliumdelen i syra/bas-preparaten. OBS! Har man problem med njurarna ska man ABSOLUT inte äta denna blandning!
Nina
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 mar 2011, 18:06

Re: Kalk mm

Inläggav Gerd » 18 apr 2011, 21:11

Just natriumbikarbonat har även min gynekolog tagit upp att jag borde prova ett tag.

Hur lång tid tog det innan du kände dig bättre efter att du börjat ta din kalkmix?
Gerd
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 mar 2011, 19:10

Re: Kalk mm

Inläggav Nina » 19 apr 2011, 09:53

Ganska fort, efter några dagar. Men då hade jag redan ph7 i urinen eftersom jag ätit hälsokostmixen först. Men det är som sagt alldeles för tidigt att säga om det är det som hjälper eller det bara är en tillfällighet. Det är ju så svårt att veta. Lite ont har jag ju fortfarande och det blir värre om jag går mycket. Men jag är jämförelsevis så mycket bättre så jag ska absolut hålla på ett tag till.
Nina
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 mar 2011, 18:06

Re: Kalk mm

Inläggav Johanna » 20 maj 2011, 08:58

Spännande med kalkmixen! Hur har det gått Nina? Nu är det ju några veckor till, har det blivit ännu bättre sedan sist? I så fall finns det fler som kommer börja tänka på pH o Na/K-balansen. mvh Johanna
Johanna
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 apr 2011, 21:23

Re: Kalk mm

Inläggav Nina » 21 maj 2011, 08:11

Jag har inte blivit helt frisk av kalkmixen men den förbättring jag fick när jag började har hållit sig stabil. Så det har absolut hjälpt mig framåt, jag är mycket bättre än jag var förut. Ska till min läkare i juni och får kolla med honom om man kan fortsätta med detta hur länge som helst eller man måste göra uppehåll. Det vill jag ju helst inte...
Nina
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 mar 2011, 18:06

Re: Kalk mm

Inläggav DinaM » 12 jun 2011, 18:38

tusen tack för detta tips. Ska testa det och sen återkomma om det hjälper mig med. Sånahär inlägg ger hopp!
DinaM
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 jun 2011, 16:17


Återgå till Hälsokost

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron